ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC

Filtr kabinowy – jak i co ile wymieniać?

Jesteś alergikiem? Z pewnością zwracasz uwagę na jakość powietrza, którym oddychasz. Od wielu lat koncerny samochodowe produkują pojazdy wyposażone w filtry kabinowe. Aby jednak mogły one skutecznie chronić przed zanieczyszczeniami, konieczna jest ich regularna wymiana.

 

Jaki filtr kabinowy wybrać?

Są dwa rodzaje filtrów kabinowych: zwykłe i węglowe. Zastanawiasz się, czy kupić filtr kabinowy węglowy, czy zwykły? Różnica dotyczy skuteczności tych rozwiązań:

  • filtr zwykły zatrzymuje cząsteczki stałe, takie jak pył, kurz i pyłki roślin,
  • filtr węglowy jest skuteczniejszy, bo dodatkowo ogranicza stężenie szkodliwych substancji, dobrze też radzi sobie z blokowaniem brzydkich zapachów z zewnątrz.

Jeżeli jesteś alergikiem lub często podróżują z tobą alergicy, kup filtr węglowy. Twoim głównym kryterium jest cena? Standardowe filtry są tańsze niż filtry węglowe. 

Co ile wymieniać filtr kabinowy?

Aby filtr kabinowy mógł efektywnie oczyszczać powietrze w samochodzie, musi być regularnie wymieniany. Co ile wymieniać filtr kabinowy? Specjaliści wskazują, że częstotliwość wymiany tego elementu eksploatacyjnego jest uzależniona m.in. od tego, jak intensywnie użytkowane jest auto. Jeżeli:

  • korzystasz z pojazdu codziennie i jeździsz głównie po mieście – wymieniaj filtr dwa razy w roku, na początku wiosny oraz na przełomie jesieni i zimy,
  • użytkujesz auto sporadycznie – filtr kabinowy możesz wymieniać raz w roku lub po przejechaniu 15 tys. km.

 

Dlaczego parują szyby w samochodzie?

To jeden z symptomów zużytego filtra kabinowego. Gdy filtr jest mocno zanieczyszczony, nie działa poprawnie. To z kolei może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze – przez zaparowane szyby widoczność z wnętrza pojazdu będzie ograniczona.

Nie tylko parujące szyby w aucie wskazują na zużyty filtr kabinowy. Możesz też zauważyć, że z kratek wentylacyjnych wydobywa się zapach stęchlizny, a wydajność nawiewu jest obniżona. Wówczas zmiana filtra jest niezbędna.

 

Jak wymienić filtr kabinowy?

Zastanawiasz się, jak założyć filtr kabinowy? Nie zawsze będziesz mógł to zrobić samodzielnie. Współczesne pojazdy są konstruowane w taki sposób, że niekiedy dotarcie do filtra kabinowego wymaga demontażu wielu elementów. Jeżeli nie masz czasu na czytanie czy oglądanie poradników, powierz wymianę filtra kabinowego specjalistom.

Chcesz samodzielnie wymienić filtr kabinowy? Poniżej znajdziesz wskazówki, gdzie znajdziesz go w popularnych samochodach.

Gdzie znajduje się filtr kabinowy w:

  • Mitsubishi ASX – filtr kabinowy zlokalizowany jest we wnętrzu auta, pod schowkiem;
  • Renault Kangoo – filtr znajduje się we wnętrzu auta, pod konsolą środkową;
  • Renault Trafic 3 – filtr kabinowy zlokalizowany jest we wnętrzu auta, pod schowkiem;
  • BMW 1 F20 – filtr kabinowy zlokalizowany jest we wnętrzu auta, pod schowkiem;
  • Golf 4 – filtr kabinowy znajduje się pod szybą z dostępem od strony komory silnika;
  • Volkswagen Passat B5 – filtr kabinowy znajduje się pod szybą z dostępem od strony komory silnika;
  • Volkswagen Passat B6 – filtr kabinowy znajduje się pod szybą z dostępem od strony komory silnika;
  • Fiat Panda 2 – filtr kabinowy zlokalizowany jest we wnętrzu auta, pod panelem, przy nogach pasażera;
  • Fiat Ducato – filtr kabinowy zlokalizowany jest za schowkiem w konsoli środkowej.

Marek Pawłowski Marek Pawłowski

ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również