poradnik

Hamowanie silnikiem - na czym polega i jakie ma zalety?

  • Klaudia Malinowska
  • Komunikacja

Hamowanie silnikiem - na czym polega i jakie ma zalety?

Dla większości kierowców hamowanie silnikiem nie jest pojęciem całkowicie obcym. Powodem jest to, że na kursach jazdy instruktorzy często wskazują kursantom tę metodę wytrącania prędkości. Jeżeli jednak nie pamiętasz zasad lub chcesz dowiedzieć się, czemu warto hamować silnikiem, to garść najważniejszych informacji znajdziesz poniżej.

 

Co to jest hamowanie silnikiem?

Na czym polega hamowanie silnikiem? Hamowanie silnikiem to jedna z technik hamowania. Kierowca, który chce hamować silnikiem, nie używa hamulca, ale wytraca prędkość, zmieniając (redukując) biegi. Z tego względu niektórzy przyszli kandydaci na kierowców zadają pytanie, jak hamować biegami - hamowanie silnikiem i hamowanie biegami to pojęcia najczęściej stosowane zamiennie.

Hamowanie silnikiem cieszy się popularnością od wielu lat. Tę metodę hamowania stosują przede wszystkim ci kierowcy, którzy jeżdżą zgodnie z zasadami eco drivingu.

Hamowanie silnikiem jest szczególnie polecane kierowcom mieszkającym w górach, którzy na co dzień poruszają się po krętych, stromych drogach. Jednak nauczyć się hamować silnikiem powinni też kierowcy jeżdżący po mieście - hamowanie jest niezbędne przed sygnalizatorami świetlnymi, których zwłaszcza w większych miastach nie brakuje.

Jak hamować silnikiem - podstawowe zasady

Jak się hamuje silnikiem? Zasady nie są specjalnie skomplikowane, chociaż technika ta wymaga przećwiczenia.

  • Krok pierwszy - zdejmij nogę z pedału gazu.
  • Krok drugi - zredukuj bieg. Zmiana biegu powinna odbyć się przy ok. 1000-1500 obrotów na minutę, w zależności od silnika.
  • Krok trzeci - puść sprzęgło. Tę czynność powinieneś wykonać bardzo powoli. Szarpanie przy hamowaniu silnikiem oznacza, że zbyt szybko puściłeś sprzęgło.

Z reguły kierowcom problem sprawia „wyczucie” samochodu, czyli dobranie odpowiedniego biegu do danej prędkości pojazdu.

Przykład: auto z silnikiem Diesla na trzecim biegu przy 2000 obrotów na minutę porusza się z prędkością ok. 50 km/h. Aby wytracić prędkość silnikiem, kierowca czeka, aż prędkość spadnie o ok. 20 km/h, a następnie zmienia bieg na drugi. Jeżeli prędkość auta spadnie poniżej 20 km/h, kierowca przygotowuje się do zatrzymania lub zwiększenia prędkości.

 

Jakie zalety ma hamowanie silnikiem?

Hamowanie silnikiem ma swoich zwolenników. Jest ich wielu, a to z uwagi na liczne zalety, jakie ma ta technika zmniejszania prędkości. Do najważniejszych korzyści należy zaliczyć:

  • Oszczędność paliwa. Gdy auto wytraca prędkość w ten sposób, silnik samochodu nie pobiera paliwa. Łatwo obliczyć, że poruszając się na co dzień po mieście, możesz sporo zaoszczędzić. Jak najczęstsze hamowanie silnikiem jest ekonomicznie opłacalne.
  • Mniejsze zużycie tarcz i klocków hamulcowych. Hamowanie silnikiem oznacza dla ciebie dłuższą eksploatację elementów układu hamulcowego. W rezultacie klocki hamulcowe będziesz wymieniał rzadziej niż kierowca, który hamuje przy użyciu hamulca nożnego.

Nie bez znaczenia jest też bezpieczeństwo. Gdy zredukujesz bieg, samochód będzie się po prostu coraz wolniej toczył. W razie potrzeby możesz szybko zahamować, a droga hamowania będzie krótsza. W dowolnym momencie możesz też zwiększyć prędkość, z jaką się poruszasz.

 

Czy hamowanie silnikiem jest szkodliwe?

Hamowanie silnikiem najczęściej jest omawiane w kontekście korzyści dla kierowcy. Czy hamowanie silnikiem może być szkodliwe dla samochodu? Niestety, nieumiejętne stosowanie techniki hamowania silnikiem może skończyć się szkodami. Uszkodzeniu ulec mogą:

  • Sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe. W przypadku hamowania silnikiem częściej będziesz używał sprzęgła, a to z kolei może doprowadzić do jego szybszego zużycia.
  • Elementy układu napędowego. Podczas hamowania silnikiem na układ napędowy działają względnie duże siły. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy kierowca zbyt mocno zredukuje bieg.

Aby uniknąć uszkodzeń podczas hamowania silnikiem, powinieneś przećwiczyć tę technikę pod okiem doświadczonego kierowcy. Podpowie ci on, na co zwrócić szczególną uwagę i oceni, czy nie popełniasz błędów, które mogą się odbić na stanie twojego portfela.

 

Klaudia Malinowska Klaudia Malinowska

Przeczytaj również

  • Marek Pawłowski

Wielu kierowcom manewr zawracania sprawia spory problem, a to dlatego, że nie są oni pewni, czy w danym miejscu mogą go wykonać. Nie chcesz narazić się na mandat lub kolizję? Sprawdź, kiedy...

  • Klaudia Malinowska

Dziura w oponie to coś, czego kierowcy nie lubią najbardziej. Jednocześnie nie każde uszkodzenie opony oznacza, że nie można jej dalej eksploatować. Dowiedz się, kiedy możliwa jest naprawa opony, a...

  • Patrycja Kowalewska

Przy zakupie samochodu możesz niesłusznie zwracać uwagę wyłącznie na moc silnika. Tymczasem istotny jest też moment obrotowy silnika. Czym jest moment obrotowy i jak powinieneś interpretować wartości...