Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.
Holowanie motocykla to dużo mniej popularny temat w porównaniu do holowania samochodów. W związku z tym nie każdy wie, jakie zasady obowiązują w przypadku jednośladów. Warto dowiedzieć się czym się kierować, żeby nie uszkodzić motocykla, a także nie narażać się na niepotrzebne koszty wynikające z mandatów.
W jaki sposób można holować motocykl?
Motocykl można holować w podobne sposoby do tych znanych dla samochodów osobowych. W jednym i drugim przypadku możemy holować niesprawny pojazd na lince holowniczej podłączonej do samochodu, ale motocykl może być również ciągnięty przez inny motocykl.
Być może najłatwiejszym sposobem, a na pewno najbezpieczniejszym będzie holowanie motocykla na lawecie lub przystosowanej do tej przyczepie. Wówczas, gdy skorzystamy z usług pomocy drogowej nie będziemy musieli znać tych wymagań, a co za tym idzie mniejsze będzie ryzyko negatywnych konsekwencji, jednak nie zawsze mamy taką możliwość.
Holowanie innym motocyklem
Motocykliści stosunkowo rzadko w porównaniu z kierowcami samochodów podróżują samotnie. W przypadku gdy w czasie jazdy przytrafi się usterka będzie zatem duża szansa, że z pomocą będzie mógł nam przyjść znajomy na sprawnej maszynie.
Gdy już dojdzie do potrzeby holowania innym motocyklem należy przestrzegać kilku zasad poprawiających bezpieczeństwo.
Po pierwsze holowany pojazd musi mieć sprawne kluczowe dla bezpieczeństwa układy. Jest to przede wszystkim układ hamulcowy, który nie może być w żadnym stopniu uszkodzony, tylko wówczas holowanie będzie mogło być bezpieczne. Ponadto, sprawne oświetlenie, ułatwi sygnalizację zamiaru skrętu, bądź ostrzeże innych uczestników ruchu drogowego przed hamowaniem. Również układ jezdny musi być w nienagannym stanie. Wszelkie nadmierne luzy bądź uszkodzenia zawieszenia lub kół dyskwalifikują motocykl z dalszej jazdy. Zatem najczęściej na holowanie pozwoli jedynie unieruchomienie motocykla przez usterkę silnika lub przekazania napędu - np. zerwany łańcuch.
Gdy zdecydujemy się na holowanie musimy mieć linkę, która powinna być wystarczająco długa, tak aby holowany motocyklista miał czas na reakcję, głównie w przypadku hamowania awaryjnego. Standardowa linka o długości 4 metrów powinna w zupełności wystarczyć, jednak jest to już wartość minimalna do bezpiecznej jazdy.
Linka może być przymocowana do motocykli na kilka sposobów. Najbezpieczniejszym wydaje się ten, przy którym linka jest owinięta o podnóżki. Daje do najbardziej neutralny efekt napędzania uszkodzonego motocykla, ponieważ miejsce ciągnięcia jest nisko umieszczone i dzięki temu motocykl nie będzie przechylał się w niekontrolowany sposób.
Linka w motocyklu holującym powinna być owinięta wokół prawego podnóżka i przytrzymywana nogą przez motocyklistę. Nie może być przymocowana na stałe, tak aby zapewnić motocykliście uwolnienie się od drugiego motocykla w przypadku niebezpiecznej sytuacji. Zasada ta jest również zawarta w przepisach. Z kolei linkę przy drugim motocyklu należy zamocować do lewego podnóżka. W ten sposób motocykle nie będą musiały jechać za sobą, a będą mogły być przesunięte, co dodatkowo poprawi bezpieczeństwo jazdy.
Holowanie motocykla samochodem
W tym przypadku zasady holowania są bardzo podobne do poprzednich. Różnicą będzie jedynie miejsce zamocowania linki holowniczej w samochodzie, a będzie to przeznaczony do tego uchwyt do holowania.
W tym przypadku warto zwrócić uwagę, na maksymalną dopuszczalną prędkość: holowanie w obszarze zabudowanym może odbywać się z maksymalną prędkością 30 km/h i 60 km/h poza nim, z kolei holowanie na autostradzie jest zabronione.
Tutaj również obowiązuje zasada umożliwiająca łatwe odczepienie motocykla od pojazdu holującego w czasie jazdy, linka w samochodzie musi być zamontowana w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy.
Przy holowaniu motocykla nie jest konieczne oznaczanie go poprzez umieszczenie trójkąta ostrzegawczego, tak jak ma to miejsce w przypadku holowanych samochodów.
Przestrzegając tych kilku zasad i zachowując rozsądek będziemy w stanie bezpiecznie dojechać holować motocykl.
Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.
Sprawdź swoją cenę w 5 minut.