poradnik

Isofix – co to jest, jak działa i czy znajduje się w każdym samochodzie?

  • Anna Buczkowska
  • Komunikacja

Isofix – co to jest, jak działa i czy znajduje się w każdym samochodzie?

Isofix to skrót od International Organisation for Standardisation Fixture – ISO Fixture. International Organisation for Standardisation to Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, która zrzesza krajowe organizacje normalizacyjne. Isofix to system produkowany w standardzie ISO 13216, który wygląda dokładnie tak samo w każdym samochodzie, który został wyprodukowany zgodnie ze standardem ISO. Czym zatem jest Isofix i jakie jest jego działanie? Czy system ten znajduje się w każdym aucie?

System Isofix – co to takiego?

Pełną nazwę systemu Isofix – International Organisation for Standardisation Fixture, można przetłumaczyć jako osprzęt Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej, co de facto niewiele nam mówi. Osprzęt, o którym mowa to w rzeczywistości ustandaryzowane mocowanie fotelika dziecięcego w samochodach. Isofix jest innowacyjnym systemem, którego zadaniem jest ułatwienie montażu fotelika dziecięcego w samochodzie i zapewnienie mu stabilizacji, a co za tym idzie, podniesienie poziomu bezpieczeństwa dziecka w czasie jazdy autem. Metalowe elementy łączące fotelik z autem nie są podatne na odkształcenia, co znacznie zwiększa stopień bezpieczeństwa, jaki zapewnia dziecku fotelik, a także ułatwia jego montaż.

Jak działa Isofix w aucie?

System Isofix składa się z dwóch uchwytów, które są zamontowane między siedziskiem a oparciem kanapy lub fotela w samochodzie. Uchwyty Isofix są oddalone od sienie o 28 centymetrów i w większości modeli aut przymocowane do bezpośrednio do nadwozia pojazdu. W samochodach z przesuwanymi siedziskami uchwyty Isofix zamontowane są w odpowiednio dostosowanej do tego celu konstrukcji fotela. Ważnym elementem systemu Isofix jest stabilizator w postaci paska mocującego (top tether), który wpinany jest do specjalnego uchwytu zamontowanego w samochodzie (zwykle w podłodze bagażnika). Pas kotwiczący powinien być maksymalnie naciągnięty, gdyż to dzięki niemu oparcie fotelika nie wychyla się nadmiernie w przód (podczas zamontowania fotelika przodem do kierunku jazdy). Top tether zapobiega również obracaniu się fotelika.

Niestety mocowanie Isofix nie pasuje do każdego fotelika dostępnego na rynku – aby móc skorzystać z tego systemu, należy kupić fotelik, który jest wyposażony w tzw. krokodyle, czyli zaczepy pasujące do uchwytów Isofix. Większość producentów fotelików wychodzi jednak naprzeciw oczekiwaniom rodziców, dla których bezpieczeństwo pociech jest najważniejsze, a co za tym idzie, nietrudno jest znaleźć fotelik wyposażony w system Isofix.

Czy mocowanie Isofix znajduje się w każdym samochodzie?

Pierwsze uchwyty Isofix powstały w 1991 roku, a standardem stały się w 1999 roku. Nie oznacza to jednak, że znajdują się w każdym samochodzie. Auta produkowane od 2006 są obowiązkowo wyposażane w system Isofix za sprawą regulaminu nr 16 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ). Obowiązek wyposażania samochodów w system Isofix dotyczy obecnie (od 2011 roku) wszystkich aut będących w sprzedaży.

Jak wygląda mocowanie fotelika Isofix?

To, czy zamocowanie fotelika wyposażonego w system Isofix będzie proste czy nie, zależy od producenta samochodu. W niektórych autach uchwyty Isofix są dobrze wyeksponowane, w innych – schowane i zaślepione. W najnowszych modelach samochodów system Isofix ukryty jest we wnęce z tworzywa sztucznego i przykryte plastikową lub materiałową osłonką. Dzięki temu rozwiązaniu, samochód spełnia oczekiwania zarówno klientów nieposiadających dzieci, jak i rodziców. Osłonkę można w prosty sposób zdjąć (materiałową rozpiąć suwakiem) i w ten sposób dostać się do systemu Isofix (osłonka jest zwykle oznaczona nazwą ISOFIX).

W celu zamontowania fotelika wystarczy zatrzasnąć zaczepy mocujące znajdujące się w foteliku na uchwytach Isofix zamocowanych w aucie i maksymalnie dosunąć siedzisko fotelika do oparcia fotela lub kanapy w samochodzie. Prawidłowe zamocowanie fotelika powinno być zwieńczone charakterystycznym kliknięciem.

Nie można zapomnieć o założeniu pasa top tether. Pas jest wyposażony w specjalny haczyk służący do zaczepienia w uchwycie oznaczonym symbolem fotelika z kotwicą. Po zaczepieniu haczyka należy maksymalnie naciągnąć top tether.

Zakotwiczenie fotelika z systemem Isofix nie zawsze znajduje się w podłodze bagażnika samochodu. W niektórych modelach może być umiejscowione w podsufitce, półce za tylną kanapą, słupku bocznym, oparciu kanapy od strony bagażnika lub w nadkolu w bagażniku. W znalezieniu miejsca mocowania pasa powinna pomóc instrukcja obsługi pojazdu.

Anna Buczkowska Anna Buczkowska

Przeczytaj również

  • Monika Słupczyńska

Myjka ciśnieniowa jest wielofunkcyjna – umyjesz nią samochód, rower, elewację domu czy taras. Aby jednak urządzenie to wspomagało codzienne obowiązki, warto porównać dostępne...

  • Anna Buczkowska

Zamarznięte drzwi w aucie to problem, z którym kierowcy mogą spotkać się w zimie. W przeszłości nie mogłeś otworzyć przymarzniętych drzwi w swoim pojeździe? Zobacz, jak otworzyć zamarznięte...

  • Monika Słupczyńska

Na szkody spowodowane opadami gradu najbardziej narażone są auta kierowców, którzy parkują „pod chmurką”. Jest jednak kilka sposobów, aby uniknąć wysokiego rachunku...