poradnik

Jak podłączyć kable rozruchowe?

  • Zuzanna Jóźwiak
  • Komunikacja

Jak podłączyć kable rozruchowe?

Jesień i zima to okresy szczególnie trudne dla kierowców. Jednym z powodów są problemy z uruchomieniem pojazdu. Wówczas często jedynym wyjściem okazuje się podłączenie kabli do akumulatora. Jak zrobić to prawidłowo, aby nie spowodować uszkodzenia pojazdu?

Dlaczego zimą pojawiają się problemy z akumulatorem?

Zależność jest prosta: gdy temperatura za oknem spada, to spada również sprawność samochodowych akumulatorów. Rezultatem tego są właśnie problemy z uruchomieniem pojazdu w mroźny poranek. Niestety, współczesne akumulatory są o wiele bardziej obciążone niż kiedyś, co jest wynikiem bogatego wyposażenia montowanego w nowoczesnych samochodach. W tej sytuacji często ratunkiem jest podłączenie kabli rozruchowych.

Z reguły na odpalenie samochodu z kablidecydują się kierowcy parkujący na niestrzeżonych przyosiedlowych parkingach. Jeśli nie posiadają garażu, nie mogą naładować akumulatora prostownikiem - mogą go co najwyżej wymontować z pojazdu i zabrać do domu. To właśnie oni muszą zdać się na życzliwość innych właścicieli samochodów. Niestety, z tym bywa różnie - szczególnie rano nie każdy kierowca ma wystarczająco dużo czasu.

Jesteś właścicielem samochodu od niedawna i obawiasz się, że któregoś dnia nie będziesz mógł go uruchomić? Na taką sytuacją warto odpowiednio wcześniej się przygotować - musisz kupić kable do akumulatora i wiedzieć, jak przeprowadzić odpalanie samochodu z kabli.

Według specjalistów auto, z którego zostanie „pożyczony” prąd, również ma znaczenie. Do takiej operacji lepiej wybrać pojazd z większym akumulatorem. W przeciwnym razie po podłączeniu kabli może dojść do unieruchomienia dwóch pojazdów.

Kable do akumulatora - jak je wybrać?

Z pewnością wiesz, że kable do odpalania samochodu możesz kupić w każdym markecie. Jednocześnie powinieneś być świadomy, że wybór najtańszych przewodów rozruchowych nie jest najrozsądniejszym rozwiązaniem - jakość tanich kabli pozostawia wiele do życzenia. Jeżeli chcesz, aby kable do akumulatora służyły ci przez długi czas, powinieneś zwrócić uwagę na solidność ich wykonania. Najlepiej, aby wybrane przez ciebie przewody:

  • Były dość grube. Według fachowców kable optymalne do rozruchu samochodu z rozładowanym akumulatorem powinny mieć ok. 25 mm kw. przekroju.
  • Były przewidziane na maksymalne natężenie prądu ok. 1000 A. To jeden z głównych parametrów, które odróżniają tanie kable od tych droższych - najtańsze przewody są obliczone na maksymalnie 200 A.
  • Miały co najmniej trzy metry długości. Jeżeli wybierzesz krótsze kable do odpalania samochodu, to może pojawić się problem z podłączeniem ich do akumulatorów.

Jakość kabli rozruchowych ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Jeżeli wybierzesz przewody niskiej jakości, ucierpieć może samochód zarówno twój, jak i należący do życzliwego kierowcy, który zgodził się „pożyczyć” ci prąd. Inaczej mówiąc, kupując tanie kable do akumulatora w markecie, możesz więcej stracić niż zyskać.

Ile kosztują dobre kable do odpalania samochodu? Dobre możesz kupić za ok. 100 zł. Za najlepsze dostępne na rynku przewody będziesz musiał zapłacić 400-500 zł.

Jak podłączyć kable rozruchowe - przewodnik krok po kroku

Zwłaszcza niedoświadczeni kierowcy, którzy nigdy wcześniej nie uruchamiali samochodu za pomocą kabli rozruchowych, mogą zastanawiać się, jak należy to poprawnie zrobić. Jak podłączyć kable, aby w rezultacie móc uruchomić samochód? W tym przypadku kolejność czynności ma zasadnicze znaczenie.

Instrukcja podłączania kabli jest następująca:

  1. Wyłącz zbędne urządzenia w pojazdach. Zarówno w twoim aucie, jak i samochodzie, z którego będziesz „pożyczał” prąd, nie powinno być włączone m.in. radio. Silnik auta, do którego podłączysz akumulator swojego pojazdu, musi być wyłączony.
  2. Podłączenie klem do akumulatora powinno odbyć się w tej kolejności: najpierw połącz dodatni przewód (czyli czerwony) do akumulatora samochodu, z którego chcesz pozyskać prąd, a dopiero następnie do swojej baterii.
  3. W drugiej kolejności powinieneś podłączyć ujemny przewód (czyli czarny) do ujemnego bieguna sprawnego akumulatora. Druga końcówka powinna zostać podpięta do tzw. masy (kawałka odsłoniętej blachy w komorze silnika).
  4. Teraz czas na odpalanie samochodu z kabli. Uruchom silnik sprawnego pojazdu. Najlepiej, aby auto pracowało przez jakiś czas - ok. pięć minut. Fachowcy zalecają też utrzymanie obrotów silnika na poziomie ok. 1500 na minutę - ma to zapobiec nadmiernym spadkom napięcia w instalacji zdatnego do użytku auta.
  5. Spróbuj uruchomić swój pojazd. Jeżeli próba będzie udana, pozostaje jeszcze odpiąć kable od akumulatorów. Uruchomienie silnika może się też nie udać, nawet po kilku próbach. Wówczas lepiej zrezygnować - oznacza to, że akumulator wymaga naładowania prostownikiem, lub problem z rozruchem leży gdzie indziej. Pozostaje zatem wezwać pomoc assistance, dzwoniąc np. na infolinię firmy ubezpieczeniowej.

Nie tylko pytanie, jak podłączyć klemynurtuje kierowców - równie często pojawia się pytanie o to, w jakiej kolejności usunąć kable. Kolejność jest odwrotna niż podczas zakładania. Oznacza to, że powinieneś zacząć od przewodów czarnych, a dopiero w drugiej kolejności odpiąć kable czerwone.

Nieprawidłowe podłączenie kabli rozruchowych może skończyć się uszkodzeniem samochodowej elektroniki, alternatora lub gorzej - może dojść do wybuchu akumulatora. Aby tego uniknąć jeszcze przed przystąpieniem do podłączenia przewodów, warto przypomnieć sobie, jak odpalić auto z kabli.

 

Uwaga! Oprócz sposobu podłączenia kabli istotne jest też to, jak będą ustawione względem siebie samochody. Odległości między akumulatorami powinny być jak najmniejsze (jest to szczególnie istotne, jeżeli masz krótkie kable). Jednocześnie samochody nie powinny się ze sobą stykać.

Odpalanie samochodu z kabli - co potem?

Jeżeli udało ci się uruchomić samochód z pomocą kabli, to - o ile to możliwe - powinieneś zmodyfikować swoje plany i udać się na krótką, ok. 30-minutową przejażdżkę. Powód jest prosty - w tym czasie powinno dojść do naładowania akumulatora. W rezultacie kolejny postój nie zakończy się dla ciebie przykrą niespodzianką.

Masz częste problemy z uruchomieniem silnika? W tej sytuacji warto skonsultować się ze specjalistą. Doświadczony diagnosta będzie w stanie odpowiedzieć ci na pytanie, czy konieczna jest wymiana akumulatora. Może się też okazać, że problemem leży gdzie indziej - zawodny może być np. alternator czy rozrusznik.

Zuzanna Jóźwiak Zuzanna Jóźwiak

Przeczytaj również

  • Klaudia Malinowska

Jeśli zastanawiasz się jak zgłosić szkodę u swojego ubezpieczyciela, to w tym wpisie znajdziesz wyjaśnienia jak wygląda ten proces w poszczególnych towarzystwach ubezpieczeniowych oraz dowiesz...

  • Zuzanna Jóźwiak

Wiele osób decyduje się na podróże z dzieckiem już od jego najmłodszych lat. Dla malucha to nowe przeżycie dlatego warto zadbać o jego szczególny komfort – zwłaszcza jeśli...

  • Patrycja Kowalewska

W przypadku planowania wyjazdów za granicę coraz częściej turyści wybierają przejazd samochodem osobowym. Związane jest to głównie ze stale rosnącą jakością dróg oraz mniejszymi...