poradnik

Jak podłączyć prostownik? Ładowanie akumulatora prostownikiem w kilku krokach

  • Patrycja Kowalewska
  • Komunikacja

Jak podłączyć prostownik? Ładowanie akumulatora prostownikiem w kilku krokach

Wiedza dotycząca tego, jak podłączyć prostownik, przydaje się głównie zimą. Gdy dni stają się coraz chłodniejsze, akumulatory przechodzą ciężką próbę. Czeka ich więcej pracy przy odpalaniu zimnego silnika, a z upływem czasu sprawność baterii w naturalny sposób spada. Ładowanie akumulatora prostownikiem przywróci jego sprawność – warto skorzystać z tej opcji, zanim zdecydujemy się oddać sprzęt do recyklingu.

Prostownik – co to jest?

Zanim dowiemy się, jak podłączyć prostownik, warto krótko opisać to urządzenie. Prostownik to innymi słowy ładowarka do akumulatorów, stosowanych np. w  samochodach lub motocyklach. Jego głównym zadaniem jest zamiana prądu przemiennego z domowego gniazdka na prąd stały, gdyż tylko taki jest w stanie ożywić nasz akumulator.

Ładowanie akumulatora prostownikiem krok po kroku

  1. Przygotowanie akumulatora do ładowania

Przed podłączeniem prostownika, w celu uniknięcia usterek elektroniki, przede wszystkim należy zacząć od zdjęcia klem z biegunów akumulatora. Ważna jest tutaj kolejność, zawsze pierwsza powinna być odłączona klema minusowa (czarny przewód), a dopiero po niej dodatnia (czerwony przewód). Przestrzeganie tej zasady pozwoli uniknąć zwarcia przy odkręcaniu klemy dodatniej, co w konsekwencji może wywołać nawet eksplozję akumulatora.

Można zdecydować się na ładowanie akumulatora w domu, jednak należy zapewnić dobrą wentylację w pomieszczeniu, z uwagi na możliwość gazowania elektrolitu. Gdy wykorzystujemy prostownik klasyczny, należy odkręcić korki cel w akumulatorze obsługowym, tak aby zniwelować ryzyko wybuchu podczas niekontrolowanych skoków napięcia.

  1. Jak podłączyć akumulator do prostownika?

Po przygotowaniu akumulatora można już podłączyć prostownik do akumulatora. Tzw. zaciski krokodylkowe łączymy z odpowiednimi biegunami akumulatora – jako pierwszy czerwony, czyli plus, a następnie czarny – minus. Dopiero po tej czynności należy włączyć prostownik do sieci.

  1. Określenie parametrów ładowania

W zależności od modelu, uruchomienie prostownika automatycznego ogranicza się do ustawienia rodzaju akumulatora (klasyczny, żelowy, AGM) oraz programu ładowania – ładowanie normalne lub odsiarczanie. Napięcie oraz natężenie prądu ładowania zostanie dobrane automatycznie.

Dla prostowników standardowych należy ustawić prąd ładowania. Wyznaczy go pojemność akumulatora, którą należy podzielić przez 10 (dla pojemności 50Ah – 5A). Teraz można już zacząć ładowanie akumulatora prostownikiem, pamiętając o napięciu ładowania, które musi być zgodne z tym na akumulatorze (6/12 lub 24V).

Wskazówka: akumulatorów AGM oraz żelowych nie należy ładować prostownikami klasycznymi.

  1. Jak długo ładować akumulator?

Długość ładowania będzie zależała od stopnia rozładowania akumulatora, zazwyczaj trwa ok. 10 godzin. W przypadku prostowników automatycznych proces ładowania skończy się samoczynnie po osiągnięciu odpowiedniego poziomu napięcia.

Z kolei prostownik klasyczny należy wyłączyć samodzielnie, a właściwy moment odłączenia można odczytać ze wskaźnika naładowania na prostowniku.

  1. Akumulator naładowany

Kiedy ładowanie dobiegło już końca, najpierw należy wyciągnąć wtyczkę prostownika z gniazdka, a dopiero potem można zdjąć zaciski z akumulatora. Jeżeli wcześniej odkręcane były korki cel to należy je teraz wkręcić. Po umieszczeniu akumulatora w samochodzie, bieguny baterii podłączamy do klem w odwrotnej kolejności do odłączania, najpierw dodatnią, następnie ujemną. Jeżeli wszystkie czynności zostały wykonane poprawnie, a akumulator nie stracił jeszcze wymaganej sprawności, nie powinno być problemu z uruchomieniem silnika.

Jak naładować akumulator bez prostownika? Gdy nie mamy możliwości naładowania baterii w standardowy sposób, możemy zastanawiać się, czy można i jak naładować akumulator bez prostownika. Jedną z opcji, która pomoże podładować akumulator jest wykorzystanie kabli rozruchowych i innego sprawnego pojazdu.

Kable rozruchowe powinny posiadać odpowiedni przekrój, a mówi nam o nim wartość natężenia prądu umieszczona na opakowaniu przewodów. Powinna być zbliżona do prądu rozruchowego odczytanego z akumulatora.

Łączenie akumulatorów sprawnego i rozładowanego należy wykonać w odpowiedniej kolejności. Najpierw zaciskami czerwonego kabla łączymy dodatnie bieguny akumulatorów dawcy i biorcy. Następnie czarny przewód podpinamy do minusa sprawnego akumulatora, a ostatni wolny zacisk do masy (fragment niepolakierowanego metalu) drugiego samochodu (nie bieguna akumulatora).

Teraz silnik pojazdu ze sprawną baterią może chwilę popracować, tak aby podładować drugi pojazd. Następnie należy wyłączyć silnik, aby nie ryzykować uszkodzenia alternatora. Wówczas można próbować odpalić samochód z rozładowaną baterią. Gdy próba zakończy się powodzeniem można odłączyć kable w odwrotnej kolejności do podłączania.

Ładowanie akumulatora samochodowego – o czym pamiętać?

W celu uniknięcia niespodziewanej awarii akumulatora należy (wystarczy multimetr za 20 zł) regularnie kontrolować poziom napięcia baterii na postoju (min. 12,4 V) oraz podczas pracy silnika (13,8-14,4 V). Gdy w porę zauważymy niewłaściwe wartości, możemy w porę zareagować np. z pomocą ładowania prostownikiem.

Patrycja Kowalewska Patrycja Kowalewska

Przeczytaj również

  • Monika Słupczyńska

Myjka ciśnieniowa jest wielofunkcyjna – umyjesz nią samochód, rower, elewację domu czy taras. Aby jednak urządzenie to wspomagało codzienne obowiązki, warto porównać dostępne...

  • Anna Buczkowska

Zamarznięte drzwi w aucie to problem, z którym kierowcy mogą spotkać się w zimie. W przeszłości nie mogłeś otworzyć przymarzniętych drzwi w swoim pojeździe? Zobacz, jak otworzyć zamarznięte...

  • Monika Słupczyńska

Na szkody spowodowane opadami gradu najbardziej narażone są auta kierowców, którzy parkują „pod chmurką”. Jest jednak kilka sposobów, aby uniknąć wysokiego rachunku...