poradnik

Jak wyjść z poślizgu? Podstawowe zasady

  • Anna Buczkowska
  • Komunikacja

Jak wyjść z poślizgu? Podstawowe zasady

Każdy kierowca może spotkać się z sytuacją, kiedy prowadzony przez niego pojazd straci przyczepność i wpadnie w poślizg. Może się tak stać przede wszystkim na skutek oddziaływania niekorzystnych warunków atmosferycznych, ale również rożnego rodzaju niespodziewanych sytuacji na drodze, które wymuszają wykonanie gwałtownych manewrów. Praktyczne umiejętności i wiedza na temat tego, jak wyjść z poślizgu, pomagają opanować sytuację i naprowadzić pojazd na prawidłowy tor jazdy. Pozwala to uniknąć kolizji i wypadków, a nierzadko może uratować nawet życie.

Poślizg kontrolowany – doskonalenie techniki jazdy

Wychodzenie z poślizgu to umiejętność, którą można i warto ćwiczyć. W wielu szkołach jazdy i ośrodkach treningowych organizowane są specjalistyczne kursy kontroli poślizgu. Plusem udziału w tego rodzaju szkoleniu jest nie tylko możliwość skorzystania z fachowych konsultacji, ale również ze specjalistycznego sprzętu. Samochody treningowe dają możliwość wyłączenia wszystkich funkcji bezpieczeństwa, dzięki czemu wpływ popełnianych przez kierowcę błędów technicznych na trakcję jest odpowiednio widoczny i zapamiętywany. Ćwiczenia na płytach poślizgowych pozwalają na doskonalenie techniki jazdy w trudnych warunkach.

Wychodzenie z poślizgu - po pierwsze: nie hamuj

Kierowca, który nie wie jak zachować się w sytuacji poślizgu przeważnie ogranicza swoją reakcję do wciskania hamulca. Poddaje się on wówczas bezwładnie siłom fizyki i nie jest w stanie odzyskać przyczepności. Gwałtowne hamowanie w trakcie poślizgu powoduje blokowanie kół i zachowanie pojazdu staje się jeszcze bardziej nieprzewidywalne. Aby wyjście z poślizgu było możliwe, koła muszą się swobodnie obracać, ponieważ tylko wtedy będą mogły odzyskać prawidłowy kontakt z podłożem.

Wiemy już, że po wejściu w poślizg, hamowanie jest reakcją niepożądaną. Jakie zatem działania należy podjąć? Przede wszystkim trzeba w zdecydowany sposób, jak najszybciej ustawić przednie koła jak najbardziej równolegle do prawidłowego toru jazdy. Jeśli położenie samochodu w poślizgu zmienia się, ustawienie kół należy stosownie korygować względem właściwego toru jazdy. Żeby wiedzieć, jak to zrobić konieczna jest świadomość, czy wpadliśmy w poślizg nadsterowny czy podsterowny.

Poślizg nadsterowny – jak wyjść z poślizgu?

Z poślizgiem nadsterownym mamy do czynienia przede wszystkim w samochodach z tylnym napędem. O takim poślizgu mówimy, kiedy tył samochodu próbuje wyprzedać przód, czyli odjeżdża na stronę zewnętrzną, zacieśnia zakręt. Potocznie nazywa się to często „zarzucaniem tyłu”. W sytuacji nadsterowności powinniśmy starać się skręcać koła w kierunku, w którym ucieka tylna oś. Błędem będą próby odbijania kierownicą w stronę przeciwną w stosunku do uciekania tylnej osi.

Poślizg podsterowny – jak wychodzić z poślizgu?

O poślizgu podsterownym mówimy, gdy przednia oś traci przyczepność do podłoża i wyjeżdża na zewnątrz łuku. Pojazd poszerza zakręt i mimo skrętu kół próbuje poruszać się prosto. Podstawową zasadą w poślizgu podsterownym jest zdjęcie nogi z gazu, wytracanie prędkości i prostowanie kół poprzez redukcję kąta skrętu, co skutkować powinno odzyskaniem przyczepności do drogi. Próby pogłębiania skrętu będą przynosić odwrotny efekt. Doświadczonym kierowcom udać się może wprowadzenie podsterownego pojazdu w nadsterowność poprzez zastosowanie hamulca ręcznego, co bywa rozwiązaniem optymalnym, ale nie jest łatwe w realizacji.

Anna Buczkowska Anna Buczkowska

Przeczytaj również

  • Monika Słupczyńska

Myjka ciśnieniowa jest wielofunkcyjna – umyjesz nią samochód, rower, elewację domu czy taras. Aby jednak urządzenie to wspomagało codzienne obowiązki, warto porównać dostępne...

  • Anna Buczkowska

Zamarznięte drzwi w aucie to problem, z którym kierowcy mogą spotkać się w zimie. W przeszłości nie mogłeś otworzyć przymarzniętych drzwi w swoim pojeździe? Zobacz, jak otworzyć zamarznięte...

  • Monika Słupczyńska

Na szkody spowodowane opadami gradu najbardziej narażone są auta kierowców, którzy parkują „pod chmurką”. Jest jednak kilka sposobów, aby uniknąć wysokiego rachunku...