poradnik

Jaki silnik do gazu sprawdzi się najlepiej?

  • Marek Pawłowski
  • Komunikacja

Jaki silnik do gazu sprawdzi się najlepiej?

Wielu kierowców postrzega montaż instalacji LPG jako prosty sposób na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu. Nie wszystkie silniki nadają się jednak do gazu. Na co zwrócić uwagę przy zakupie auta, aby być pewnym, że zamontowany w nim silnik będzie współpracował z instalacją LPG?

 

Jakie silniki nadają się do gazu?

Według specjalistów, z instalacją LPG najlepiej współpracują silniki starszych generacji, gdyż mają one wielopunktowy wtrysk paliwa, a ich budowa jest mniej skomplikowana. Z kolei w nowszych modelach jednostek napędowych producenci stosują bezpośredni wtrysk paliwa. Mimo że technicznie w takich pojazdach można zamontować instalację gazową, to jest to droższe, a przez to mniej opłacalne rozwiązanie. Zwłaszcza właściciele aut użytkowanych z mniejszą częstotliwością mogą nie odczuć realnych korzyści finansowych.

Jak podaje SAMAR Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego, na koniec 2019 r. w Polsce było zarejestrowanych 2 678 691 aut osobowych z instalacją LPG. To o trzy proc. więcej niż w 2018 r. Jednocześnie udział LPG w parku pojazdów w 2019 r. wyniósł 14,5 proc.

Jaki silnik do gazu wybrać? Aby instalacja LPG działa niezawodnie, w pojeździe powinny znaleźć się odpowiednie podzespoły. Szczególną uwagę powinieneś zwrócić na:

  • sposób wtrysku paliwa – położenie wtryskiwaczy ma bezpośredni związek z tym, jak szybko się one nagrzewają – wówczas może dojść do ich uszkodzenia; w przypadku zasilania silnika LPG zdecydowanie lepiej sprawdzają się wtryskiwacze pośrednie niż bezpośrednie,
  • materiał użyty do konstrukcji głowicy – materiał gniazd zaworowych, jak i zaworów może ulec uszkodzeniom; ma to związek z wyższą temperaturą, która występuje podczas spalania mieszanki LPG z powietrzem,
  • sposób regulacji zaworów silnika – regulacja luzów zaworowych może odbywać się mechanicznie lub hydraulicznie; drugie rozwiązanie będzie dla ciebie oznaczać rzadsze kontrole i tym samym brak dodatkowych wydatków. 

Mimo, że montaż instalacji LPG w pojazdach ze wtryskiem pośrednim jest najbardziej rozpowszechniony (wówczas instalacja jest najmniej złożona), to być może zdecydujesz się na pojazd ze wtryskiem bezpośrednim. Wówczas powinieneś przygotować się na wyższe koszty. Dodatkowo będziesz musiał poświęcić czas, aby znaleźć warsztat posiadający doświadczenie w montażu instalacji LPG w takich autach.

Jaki samochód na gaz – przegląd

Jaki silnik do gazu wybrać? Poszczególni producenci mają w swoich ofertach różne propozycje, na które warto zwrócić uwagę, jeżeli zamierzasz zamontować w pojeździe instalację LPG.

Silniki pod instalację LPG – przykładowe propozycje

Jaki silnik do gazu – Skoda Octavia 2

  • 1,6 MPI
  • 1,0 TSI 115 KM
  • 1,4 TSI 150 KM

Jaki silnik do gazu – Citroen C5

  • 1,8
  • 2,0

Jaki silnik do gazu – Audi A4

  • 1,6 102 KM
  • 1,8T 163 KM
  • 2,0 130 KM 20 V

Jaki silnik do gazu – Opel Insignia, Opel Zafira

  • 1,4 Turbo

Jaki silnik do gazu – Renault Laguna

  • 1,6 110 KM
  • 2,0 Turbo 170/240 KM

Jaki silnik do gazu – Fiat Grande Punto

  • 1,4 T-jet

Jaki silnik do gazu – Opel Astra

  • 1,4 Twinport 100 KM 16V
  • 1,4 Twinport 120 KM
  • 1,4 Twinport 140 KM

 

Do jednostek napędowych dobrze współpracujących z instalacjami LPG zalicza się też silnik 1,6 MPI stosowany przez Volkswagena. Jednym z powodów, dla których warto poszukać auta z tym silnikiem, jest hydrauliczna kompensacja luzów zaworowych.

Z kolei Toyota proponuje jednostkę Valvematic. Wyróżnia się ona m.in. pośrednim wtryskiem paliwa. Silniki o pojemności 1,6, 1,8 i 2,0 l dotychczas były montowane w różnych modelach oferowanych przez japońskiego producenta. Przykładami mogą być Toyota Avensis i Toyota Auris II.

Według instytutu SAMAR instalacje LPG najczęściej są montowane w samochodach niemieckich marek. Na zasilanie pojazdu mieszaniną propanu i butanu decydują się głównie właściciele Volkswagenów, Opli i Audi.

Auta z fabryczną instalacją LPG – lista

Montaż instalacji gazowej nie jest jedynym rozwiązaniem, aby płacić mniej za paliwo. Jeżeli nie chcesz ryzykować, że wybrany przez ciebie silnik nie będzie właściwie współpracował z instalacją gazową – przez co po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów będzie czekał cię gruntowny remont – możesz skorzystać z rozwiązania w postaci zakupu samochodu z fabrycznie zamontowanym LPG.

Jakie auto na gaz kupić? Aktualnie wybór jest obszerny – możesz wybierać zarówno wśród pojazdów używanych (produkcja wielu z nich skończyła się kilka lat temu), jak i nowych, dostępnych w salonach sprzedaży. Przykładowe propozycje koncernów samochodowych to m.in.:

  • Alfa Romeo Giulietta i Mito – pierwszy model dostępny jest z silnikiem 1,4 TB 120 KM,
  • Opel Astra, Corsa, Insignia, Meriva, Zafira Tourer – Opel Astra J w latach 2012-2018 był wyposażony w silnik 1,4 Turbo ecoFlex,
  • Skoda Citigo, Fabia, Octavia, Rapid – dla przykładu Skoda Octavia w latach 2009-2013 była produkowana z silnikiem 1,6 MPI 102 KM,
  • Dacia Duster, Logan i Sandero – w silnik TCe 100 wyposażone są samochody z rocznika 2020,
  • Hyundai i20 I – z lat 2012-2014 z silnikiem 1,2 86 KM 16V.

Montowana fabrycznie instalacja LPG dostępna jest zarówno w autach osobowych, jak i popularnych „dostawczakach”, z których chętnie korzystają firmy.

Zakup samochodu z fabryczną instalacją gazową eliminuje konieczność szukania dobrego warsztatu i pozwala uniknąć ewentualnych problemów na etapie montażu osprzętu LPG. Jeżeli zdecydujesz się na takie auto, pamiętaj o tym, aby serwisować je w renomowanych warsztatach.

 

Co z ubezpieczeniem auta na gaz?

Kusząca cena paliwa jest kluczowym powodem, dla którego kierowcy decydują się na montaż instalacji LPG. Na koszty eksploatacyjne samochodu składa się jednak nie tylko cena propanu-butanu, ale również składka OC. Właściciele aut z instalacją LPG płacą średnio ok. 60 zł więcej niż kierowcy, którzy zdecydowali się na pojazd benzynowy. Dlaczego?

Ubezpieczenie samochodu na gaz jest droższe z kilku powodów. Dla ubezpieczycieli kluczowe jest ryzyko ubezpieczeniowe, a montaż instalacji LPG z reguły oznacza, że:

  • pojazd będzie intensywnie użytkowany; w ciągu roku przejedzie nawet setki tysięcy kilometrów, a więc wzrasta statystyczne prawdopodobieństwo jego uczestnictwa w kolizji,
  • właściciel zleci przeróbki – to może (chociaż nie musi) przyczynić się do szybszego zużycia poszczególnych komponentów i przyczynić się do awarii czy wypadku.

Uznałeś, że przeróbka samochodu na LPG to rozsądny pomysł? Mimo już wspomnianych minusów tego rozwiązania nie powinieneś mieć problemu z ubezpieczeniem pojazdu. Oferta firm ubezpieczeniowych jest bogata – obok obowiązkowego OC, możesz zdecydować się również na polisy dodatkowe. Należą do nich: AC (autocasco), NNW (polisa od następstw nieszczęśliwych wypadków) i ASS (assistance).

Czy wiesz, że kupując ubezpieczenie OC lub pakiet polis za pośrednictwem kalkulatora ubezpieczeń, możesz zaoszczędzić setki, jeśli nie tysiące złotych? Biorąc pod uwagę, że polisę będziesz kupował co roku, to przez cały okres eksploatacji pojazdu oszczędności będziesz mógł liczyć nawet w dziesiątkach tysięcy złotych.

Gdzie szukać ubezpieczenia dla samochodu z instalacją LPG? Z pomocą przychodzą kalkulatory OC/AC. W naszym serwisie znajdziesz kalkulator, który pozwoli ci wyliczyć składkę w zaledwie kilka minut.

 

Marek Pawłowski Marek Pawłowski

Przeczytaj również

  • Marek Pawłowski

Ze świateł do jazdy dziennej nie korzystają wszyscy kierowcy. Część samochodów poruszających się po drogach nie jest wyposażona w te światła. Z kolei niektórzy kierujący pojazdami...

  • Klaudia Malinowska

Początek wiosny to czas, gdy wiele osób podejmuje decyzję o zakupie roweru. Wówczas też pojawia się pytanie, jaki rower kupić. Oferta producentów jest bardzo obszerna, a to...

  • Patrycja Kowalewska

Samochody z automatem cieszą się coraz większym powodzeniem wśród polskich kierowców. Powodem jest m.in. wyższy komfort prowadzenia takiego pojazdu. Jak działa automatyczna skrzynia...