poradnik

Jakie ciśnienie w oponach?

  • Monika Słupczyńska
  • Komunikacja

Jakie ciśnienie w oponach?

Kierowcy często poświęcają sporo uwagi wyborowi opon. Analizują szczegółowo ich właściwości w zakresie jakości ogumienia, konstrukcji i bieżnika. Nie można zapominać, że dla bezpiecznej jazdy i zachowania deklarowanych przez producenta parametrów, istotne jest, jakie ciśnienie w oponach utrzymujemy w swoim samochodzie. Powinno się je sprawdzać minimum raz w miesiącu oraz dodatkowo za każdym razem przed wyruszeniem w dłuższą trasę.

Ile powietrza w oponach samochodu osobowego?

Jakie powinno być ciśnienie w oponach? Uznaje się, że uniwersalną prawidłową wartością dla samochodów osobowych jest 2,2 bara. Istotnie, taka wartość co do zasady zapewnia właściwą trakcję i bezpieczną jazdę. Warto zadać sobie jednak trud i sprawdzić rekomendacje stworzone przez producenta, które optymalizują zalecenia pod kątem konkretnych modeli i wersji silnikowych aut i wyszczególniają sytuacje, w których ciśnienie opony wymagać może korekty.

Tabela ciśnień – jakie elementy brane są pod uwagę?

Weryfikacji, ile powietrza w oponach naszego auta, stanowi optymalną wartość, służy tabela ciśnień, którą bez trudu znaleźć można w Internecie w formie wygodnej wyszukiwarki, w której wpisujemy markę i model samochodu oraz moc i pojemność silnika. W zaleceniach dotyczących ciśnienia w oponach bierze się również pod uwagę rozmiar opon. W przypadku niektórych modeli rekomendowane ciśnienie w tylnych oponach różni się od tego w oponach z przodu.

Jeśli samochód jest znacznie obciążony (tak dzieje się często na przykład przy rodzinnych wyjazdach wakacyjnych), trzeba zwiększyć ciśnienie w oponach. Warto również wiedzieć, jakie ciśnienie w oponach zimowych jest odpowiednie, gdyż różni się ono od rekomendowanego ciśnienia opon do jazdy w standardowych warunkach. Powinno być o 0,2 bara większe niż generalnie zalecane dla danego pojazdu. Nieprawdziwe jest powtarzane przez niektórych kierowców obiegowe przekonanie, że zimą należy zmniejszać ciśnienie opon i że rzekomo ma to wpływać dobrze na przyczepność pojazdu do drogi przy opadach śniegu. Takie działanie negatywnie wpływa na bezpieczeństwo poruszania się pojazdem.

Konsekwencje zbyt niskiego ciśnienia w oponach samochodowych

Kiedy ciśnienie opon jest za niskie, samochód nie reaguje w pełni adekwatnie na wykonywane przez kierowcę manewry. Może być podsterowny bądź przeciwnie – nadsterowny. Pojazd staje się znacznie bardziej podatny na hydroplaning i istotnie wydłuża się droga hamowania na mokrej nawierzchni. Kierownica ciężej pracuje, co przekłada się między innymi na trudniejsze manewrowanie przy parkowaniu. Zbyt niskie ciśnienie w oponach przyczynia się ponadto do nadmiernej eksploatacji układu kierowniczego i niesie za sobą ryzyko tzw. wystrzelenia opony. Eksperci szacują, że blisko 50% samochodów osobowych, które poruszają się po polskich drogach, ma w mniejszym lub większym stopniu zbyt niskie ciśnienie opon.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach auta – czym grozi

Za wysokie ciśnienie w oponach skutkuje pogorszeniem przyczepności, co przekłada się na spadek bezpieczeństwa jazdy. Pogarsza się także komfort jazdy, na co składa się zwiększenie hałasu i odczuwanych wibracji. Za duża ilość powietrza w oponach negatywnie wpływa na pracę zawieszenia, które ulega szybszej niż standardowa eksploatacji. Nierównomierne zużycie powierzchni opon przyczynia się natomiast do zwiększenia ich uszkodzenia (np. w wyniku najechania na kamień czy inną przeszkodę).

Jakie ciśnienie w rowerze?

Podobnie jak w przypadku samochodów, to jakie ciśnienie w oponie rowerowej będzie optymalne, najlepiej zweryfikować w odpowiedniej tabeli. Producenci udostępniają tabele, w których sprawdzić można rekomendowane ciśnienie w rowerze górskim, miejskim, szosowym, crossowym, trekkingowym i fatbike. To, ile barów w oponach jest zalecane, zależne jest od rodzaju roweru oraz wagi jego użytkownika i rozmiaru opon.

W rowerach:

  • górskich – pomiędzy 2 a 4,5 barów,
  • miejskich – od 2 do 7,5 barów,
  • szosowych – od 6 do 15 barów,
  • crossowych/trekkingowych – od 2 do 7,5 barów,
  • fatbike – od 0,4 do 2 barów.

Producenci rowerów mają także różne dodatkowe zalecenia. Przykładowo, w rowerze trekkingowym można zwiększyć ciśnienie na drodze asfaltowej, a zmniejszyć na szutrach. Maksymalna wartość tego, ile powietrza w rowerze (ile barów w rowerze) jest dopuszczalne, wytłoczona jest na bocznej ścianie opony.

Jak dobrać ciśnienie w oponach rolniczych?

Optymalne ciśnienie w oponach pojazdów rolniczych to 1,6 bara. Jest to jednak uśredniona zalecana wartość, a dobór ciśnienia w tego rodzaju pojazdach, jest zadaniem stosunkowo skomplikowanym. Bierze się pod uwagę między innymi charakter podłoża oraz ewentualne doczepiane pojazdy, np. pług. Co więcej, trzeba również uwzględnić różnicę pomiędzy położeniem transportowym a roboczym pojazdów dodatkowych.

Jakie ciśnienie w oponach rolniczych? Tabela producenta jest w tym przypadku dobrą podpowiedzią, ale nie można zapominać o dodatkowych zmiennych, które mogą występować w różnych konfiguracjach sprzętu i wpływać na konieczność korekt. Z uwagi na stopień skomplikowania zagadnienia powstały specjalne aplikacje, które pomagają skalkulować obciążenia pod kątem doboru ciśnienia w oponach.

Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych?

Podobnie jak w innych typach pojazdów również w motocyklach prawidłowe ciśnienie w oponach jest konieczne, aby cieszyć się bezpieczną jazdą, a zweryfikować je można stosownymi tabelami ciśnień. Wartość napompowania kół trzeba regularnie sprawdzać i uzupełniać ewentualne ubytki. Zalecane ciśnienie w oponach motocyklowych to 2,3-2,9 bara z tyłu oraz 2,1-2,5 bara z przodu.      

Zastosowanie zbyt wysokiego ciśnienia w oponach kusi niektórych motocyklistów, bo pozwala na szybszą a zarazem ekonomiczną jazdę. Ogranicza jednak przyczepność do drogi, a co za tym idzie źle wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Zbyt niskie ciśnienie osłabia z kolei precyzję prowadzenia motocykla, a poniżej pewnej wartości krytycznej również źle wpływa na przyczepność.

Niezależnie od pojazdu, którym się poruszamy, bieżąca kontrola ciśnienia opon powinna być nawykiem każdego kierowcy. Niedocenienie wagi tego parametru może skutkować realnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa jazdy.

Monika Słupczyńska Monika Słupczyńska

Przeczytaj również

  • Monika Słupczyńska

Myjka ciśnieniowa jest wielofunkcyjna – umyjesz nią samochód, rower, elewację domu czy taras. Aby jednak urządzenie to wspomagało codzienne obowiązki, warto porównać dostępne...

  • Anna Buczkowska

Zamarznięte drzwi w aucie to problem, z którym kierowcy mogą spotkać się w zimie. W przeszłości nie mogłeś otworzyć przymarzniętych drzwi w swoim pojeździe? Zobacz, jak otworzyć zamarznięte...

  • Monika Słupczyńska

Na szkody spowodowane opadami gradu najbardziej narażone są auta kierowców, którzy parkują „pod chmurką”. Jest jednak kilka sposobów, aby uniknąć wysokiego rachunku...