poradnik

Jazda na suwak – na czym polega i jakie korzyści płyną z jazdy na suwak

  • Zuzanna Jóźwiak
  • Komunikacja

Jazda na suwak – na czym polega i jakie korzyści płyną z jazdy na suwak

Od wejścia w życie przepisów wprowadzających obowiązek jazdy na suwak minęło już trochę czasu. Jeżeli jednak poszukujesz informacji o jeździe na suwak, bo chcesz usystematyzować swoją wiedzę, to poniżej znajdziesz najważniejsze z nich.

 

Jazda na suwak – nowe przepisy od 2019 r.

Jazda na suwak (jazda na zakładkę, jazda zgodnie z zasadą zamka błyskawicznego) nie jest już dla kierowców nowością. Dzięki szeroko zakrojonym akcjom informacyjnym i edukacyjnym osoby zmotoryzowane miały możliwość szczegółowo zapoznać się z nowymi przepisami, które zostały wprowadzone do ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Dlaczego wprowadzona została jazda na suwak? Na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury pomysł tłumaczony był chęcią upłynnienia ruchu. Jazda na suwak ma:

  • usprawnić przejazd samochodów, gdy jeden z pasów jest wyłączony z ruchu – taka sytuacja może mieć miejsce, gdy prowadzone są prace drogowe czy doszło do poważnego wypadku,
  • poprawić bezpieczeństwo kierowców podczas zmiany pasa ruchu – dzięki jeździe na suwak kierowcy nie muszą szukać sposobności zmiany pasy ruchu lub robić tego w sposób, który mógłby doprowadzić do kolizji.

Pozornie reguły jazdy na zakładkę wydają się proste i korzystne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Niestety, na różnych portalach o tematyce motoryzacyjnej bez trudu można znaleźć nagrania filmowe, z których jednoznacznie wynika, że nie każdy kierowca pamięta i wprowadza w życie zasady jazdy na suwak.

Od kiedy jazda na suwak jest obowiązkowa? Nowe przepisy weszły w życie 6 grudnia 2019 r. Od tej daty kierowcy w określonych sytuacjach są zobowiązani do tego, by jeździć na suwak.

Na czym polega jazda na suwak – zasady

Jak wygląda jazda na suwak? Kiedy kierowców obowiązuje jazda na suwak? Mimo, że od wejścia w życie nowych przepisów minęło już trochę czasu, to nie wszyscy kierowcy wiedzą, kiedy i jak stosować jazdę na suwak. Tymczasem wystarczy zapamiętać trzy podstawowe zasady.

  1. Jazda na suwak ma zastosowanie wyłącznie w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni. Mowa tu o korku drogowym, a nie np. czasowym ograniczeniu prędkości z 90 do 30 km/h.
  2. W przypadku jazdy na suwak dokładnie określone jest miejsce wjazdu kierowcy. Manewr zmiany pasa odbywa się tuż przed miejscem zaniku pasa ruchu. Kierowca nie powinien próbować zmienić pasa ruchu w innym miejscu.
  3. Należy umożliwić zmianę pasa ruchu tylko jednemu pojazdowi. W tym przypadku chodzi o usprawnienie przejazdu, a nie przepuszczenie kilku czy wszystkich kierowców znajdujących się na kończącym się pasie.

Źródło obrazka: https://www.gov.pl

 

Zasady jazdy na suwak nie są zatem szczególnie skomplikowane. Warto ich też przestrzegać, ponieważ policja traktuje niestosowanie się do jazdy na zakładkę jako utrudnianie ruchu. Za to z kolei grozi mandat.

Jazda na zakładkę nie jest zaleceniem – kierowcy muszą stosować nowe zasady. W przeciwnym razie kierowca naraża się na mandat w wysokości od 50 do 500 zł.

Jazda na suwak a kolizja – kto ma winę?

Jeżeli jeden z kierowców nie zna zasad jazdy na suwak lub ich nie stosuje, o kolizję nie jest trudno. Kto w takiej sytuacji ponosi winę za spowodowanie stłuczki? Okazuje się, że sprawa wcale nie jest oczywista. W ustawie Prawo o ruchu drogowym można przeczytać, że:

  • kierowca ma obowiązek „umożliwić” jednemu pojazdowi zmianę pasa ruchu – nie jest to nakaz, ponieważ może okazać się, że kierowca z innych powodów nie może przepuścić pojazdu znajdującego się na zwężeniu,
  • kierowca, który wykonuje manewr zmiany pasa ruchu, musi zachować szczególną ostrożność – powinien on upewnić się, że opuszczenie dotychczas zajmowanego pasa nie spowoduje np. kolizji.

Każda kolizja, do której doszło tam, gdzie powinna być zastosowana jazda na zakładkę, powinna być rozpatrywana indywidualnie. Kierowcy muszą wziąć pod uwagę wszystkie czynniki, które doprowadziły do powstania szkód.

W przypadku kolizji nie ma obowiązku wzywania na miejsce zdarzenia policji. Jeżeli jednak kierowcy nie potrafią rozstrzygnąć między sobą, który z nich jest winien powstałych szkód, należy skorzystać z pomocy funkcjonariuszy policji.

Kiedy jazda na suwak nie obowiązuje?

Aby kierowców obowiązywała jazda na suwak, muszą zostać spełnione opisane już przesłanki. Kiedy jazda na suwak nie obowiązuje kierowców?

  • Kierowca dojeżdża do końca pasa (np. włączania się do ruchu), ale nie występuje korek na drodze. W tej sytuacji powinien on obserwować drogę i włączyć się do ruchu wówczas, gdy będzie to bezpieczne.
  • Kierowca znajduje się na pasie do skrętu. Jazda na suwak ma zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy jeden z pasów zanika, bo jest to zwężenie lub został on zamknięty.
  • Kierowca znajdujący się na zwężeniu nie dojechał do jego końca. Jazda na suwak ma być realizowana dopiero na końcu zanikającego pasa. To ograniczenie nie jest przypadkowe – ma wyeliminować sytuacje, w których samochody będą wykonywać manewr zmiany pasa w różnych miejscach.

Powyższe sytuacje to jedynie przykłady błędnego stosowania jazdy na suwak. Jeżeli chcesz uniknąć błędów, zapamiętaj podstawowe zasady jazdy na zakładkę i stosuj się tylko do nich.

 

Gdzie obowiązuje jazda na suwak?

Jako pierwsi jazdę na suwak wprowadzili na drogi Amerykanie. Okazało się, że ta prosta reguła dobrze rozładowuje tłok i zmniejsza ryzyko kolizji podczas zmiany pasa ruchu. Z tego względu szybko zyskała ona popularność również w krajach Europy. Gdzie obowiązuje jazda na suwak?

Lista europejskich krajów, które zdecydowały się wprowadzić jazdę na suwak, jest długa. Znajdują się na niej m.in. następujące państwa: Austria, Czechy, Niemcy, Słowenia i Litwa.

Zuzanna Jóźwiak Zuzanna Jóźwiak

Przeczytaj również

  • Monika Słupczyńska

Jak odpowietrzyć hamulce to zagadnienie, które interesuje wielu kierowców. W końcu układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych, jeżeli nie najważniejszym z układów w...

  • Marek Pawłowski

Nowe przepisy ruchu drogowego 2021 weszły w życie 1 czerwca, okazuje się jednak, że to nie koniec zmian, jakie szykuje Ministerstwo Infrastruktury. Postrach wśród kierowców wywołują...

  • Anna Buczkowska

Isofix to skrót od International Organisation for Standardisation Fixture – ISO Fixture. International Organisation for Standardisation to Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna,...