poradnik

Korytarz życia – jak prawidłowo utworzyć?

  • Anna Buczkowska
  • Komunikacja

Korytarz życia – jak prawidłowo utworzyć?

Jeżeli jesteś kierowcą, to z pewnością nie raz uczestniczyłeś w tworzeniu korytarza życia. Czy wiesz jednak, że zasady tworzenia korytarzy ratunkowych są uregulowane przepisami? Przypominamy, jak prawidłowo utworzyć korytarz życia.

 

Czym jest i jak działa korytarz życia?

Korytarz życia (korytarz ratunkowy) to metoda tworzenia przejazdu dla pojazdów ratowniczych. Utworzenie korytarza życia pozwala służbom medycznym (i np. straży pożarnej) na szybkie i bezpieczne dojechanie do miejsca wypadku czy szpitala. Przestrzeń na drodze stworzona przez kierowców jest szczególnie ważna na autostradach i drogach ekspresowych, ponieważ:

  • pas awaryjny może być całkowicie lub częściowo zajęty przez samochody – zwłaszcza gdy doszło do wypadku i jest wielu rannych,
  • na drogach, na których natężenie ruchu jest duże, tworzą się zatory – wówczas korytarz życia jest jedynym rozwiązaniem, aby szybko dostać się do poszkodowanych,
  • nie wszystkie pojazdy są w stanie przejechać pasem awaryjnym – mowa tu m.in. o jednostkach straży pożarnej.

Jeszcze do niedawna kierowcy tworzyli korytarz życia spontanicznie. Dziś zasady tworzenia korytarza ratunkowego są już prawnie uregulowane.

Od kiedy obowiązuje korytarz życia? Nowe przepisy drogowe dotyczące korytarza życia obowiązują od 6 grudnia 2019 r.

Jak należy utworzyć korytarz życia?

Zasady tworzenia korytarza ratunkowego nie są szczególnie skomplikowane. W ustawie Prawo o ruchu drogowym zostały dokładnie opisane reguły, zgodnie z którymi kierowcy powinni postępować:

1. Jeżeli jezdnia ma dwa pasy ruchu w tym samym kierunku, to kierujący pojazdem, który porusza się:

  • lewym pasem – zjeżdża do lewej krawędzi pasa ruchu,
  • prawym pasem – zjeżdża jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu.

2. Jeżeli jezdnia ma więcej niż dwa pasy ruchu w tym samym kierunku, to kierujący pojazdem, który porusza się:

  • skrajnie lewym pasem – zjeżdża do lewej krawędzi pasa ruchu,
  • jednym z pozostałych pasów – zjeżdża jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu.

Podsumowując: kierowcy na lewym pasie zawsze zjeżdżają do lewej krawędzi tego pasa, z kolei kierowcy na pozostałych pasach (bez względu na ich liczbę) mają obowiązek zjechać do prawej krawędzi pasa ruchu.

Zasady te dobrze prezentuje poniższa grafika.

Źródło: https://www.gov.pl/photo/e1e73ef9-35c1-4836-8994-19c9095510cb

 

Korytarz życia w innych krajach

Tworzenie korytarzy życia jest powszechne w Europie. Nie wszystkie państwa zdecydowały się jednak na uregulowanie przepisami zasad ich tworzenia. Przykładowo w:

  • Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Czechach i Słowenii tworzenie korytarza życia jest prawnie uregulowane,
  • Belgii, Francji, Holandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii ustawodawca nie zdecydował się na uregulowanie tej kwestii.

Uregulowanie zasad tworzenia korytarzy ratunkowych zwiększa ich efektywność – kierowcy dokładnie wiedzą, jak mają postępować. Skraca się czas, jaki zespoły ratownictwa muszą poświęcić na dojazd do miejsca zdarzenia, a tym samym zwiększa się szansa na to, że z sukcesem przeprowadzą one akcję ratowniczą.

W Polsce zasady tworzenia korytarza życia zostały zapisane w ustawie Prawo o ruchu drogowym – art. 9.

Jazda na suwak – korytarz życia

Od 6 grudnia 2019 r. kierowcy muszą pamiętać nie tylko o zasadach tworzenia korytarza ratunkowego. Inną zmianą, która zaczęła obowiązywać w tym dniu, jest jazda na suwak.

Jazda na suwak i korytarz życia zostały wprowadzone w podobnym celu – aby upłynnić poruszanie się pojazdów wówczas, gdy na drodze uformował się korek. Z tych rozwiązań korzystają z jednak inni uczestnicy ruchu drogowego:

  • korytarz życia tworzony jest z myślą o pojazdach uprzywilejowanych, które muszą dotrzeć na miejsce zdarzenia – z utworzonego przejazdu mogą skorzystać także zarządcy dróg lub pomoc drogowa, ale nie inne pojazdy,
  • jazda na suwak ma pozwolić kierowcom stojącym na pasie, który się kończy, na jego bezpieczną zmianę – dzięki temu kierowcy nie muszą korzystać z uprzejmości innych uczestników ruchu lub wymuszać na nich, aby ich wpuścili.

Jak wspomniano, zarówno korytarz życia, jak i jazda na suwak są obowiązkowe od 6 grudnia 2019 r. Kierowcy, którzy nie dostosują się do nowych przepisów, muszą liczyć się z karą finansową – mogą zostać ukarani mandatem w wysokości nawet 500 zł.

O wejściu nowych zasadach dotyczących tworzenia korytarzy życia kierowcy byli informowani poprzez akcję edukacyjną. W sieci można znaleźć m.in. spot informacyjny „Korytarz życia – włącz myślenie”.

Nie można wykluczyć ewentualności, że w czasie wykonywania manewru zjazdu do prawej krawędzi pasa ruchu dojdzie do kolizji. Taka sytuacja może mieć miejsce zwłaszcza wówczas, gdy pasów jest więcej niż dwa. Jak wówczas postępować? Procedura jest analogiczna jak w przypadku każdej innej kolizji. Uczestnicy zdarzenia powinni:

  • zjechać na pobocze (w miarę możliwości), aby nie blokować ruchu,
  • ustalić między sobą, który z nich ponosi winę – jeżeli kierowcy nie mogą dojść do porozumienia, konieczne będzie wezwanie policji,
  • spisać wspólne oświadczenie o kolizji drogowej – jeżeli zgadzają się co do przebiegu zdarzenia.

Jeżeli kierowca, który spowodował kolizję, jest ubezpieczony, to kierowca poszkodowany nie musi się obawiać – szkody pokryje firma ubezpieczeniowa. Aby otrzymać odszkodowanie, wystarczy tylko złożyć dokumenty u ubezpieczyciela.

W wielu sytuacjach również kierowca, który spowodował kolizję, nie będzie obawiał się kosztów naprawy należącego do niego auta. Warunek jest jednak jeden – musi posiadać ubezpieczenie AC. Ta polisa zapewnia pomoc zarówno po kradzieży auta, jak i jego uszkodzeniu.

Kolizja podczas tworzenia korytarza życia – co dalej?

Nie można wykluczyć ewentualności, że w czasie wykonywania manewru zjazdu do prawej krawędzi pasa ruchu dojdzie do kolizji. Taka sytuacja może mieć miejsce zwłaszcza wówczas, gdy pasów jest więcej niż dwa. Jak wówczas postępować? Procedura jest analogiczna jak w przypadku każdej innej kolizji. Uczestnicy zdarzenia powinni:

  • zjechać na pobocze (w miarę możliwości), aby nie blokować ruchu,
  • ustalić między sobą, który z nich ponosi winę – jeżeli kierowcy nie mogą dojść do porozumienia, konieczne będzie wezwanie policji,
  • spisać wspólne oświadczenie o kolizji drogowej – jeżeli zgadzają się co do przebiegu zdarzenia.

Jeżeli kierowca, który spowodował kolizję, jest ubezpieczony, to kierowca poszkodowany nie musi się obawiać – szkody pokryje firma ubezpieczeniowa. Aby otrzymać odszkodowanie, wystarczy tylko złożyć dokumenty u ubezpieczyciela.

W wielu sytuacjach również kierowca, który spowodował kolizję, nie będzie obawiał się kosztów naprawy należącego do niego auta. Warunek jest jednak jeden – musi posiadać ubezpieczenie AC. Ta polisa zapewnia pomoc zarówno po kradzieży auta, jak i jego uszkodzeniu.

Anna Buczkowska Anna Buczkowska

Przeczytaj również

  • Klaudia Malinowska

Jeśli zastanawiasz się jak zgłosić szkodę u swojego ubezpieczyciela, to w tym wpisie znajdziesz wyjaśnienia jak wygląda ten proces w poszczególnych towarzystwach ubezpieczeniowych oraz dowiesz...

  • Zuzanna Jóźwiak

Wiele osób decyduje się na podróże z dzieckiem już od jego najmłodszych lat. Dla malucha to nowe przeżycie dlatego warto zadbać o jego szczególny komfort – zwłaszcza jeśli...

  • Patrycja Kowalewska

W przypadku planowania wyjazdów za granicę coraz częściej turyści wybierają przejazd samochodem osobowym. Związane jest to głównie ze stale rosnącą jakością dróg oraz mniejszymi...