poradnik

OC na motocykl – najważniejsze informacje i zasady

  • Patrycja Kowalewska
  • Komunikacja

OC na motocykl – najważniejsze informacje i zasady

Ubezpieczenie OC, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, chroniące osoby, które mogą zostać poszkodowane na skutek wypadku przez jednego z uczestników ruchu, jest także obowiązkowe w przypadku pojazdów motocyklowych. Tak jak przy każdym innym rodzaju pojazdu silnikowego, nie ma tutaj żadnego znaczenia, czy pojazd jest aktualnie użytkowany, czy od lat stoi w garażu. Co ciekawe, ubezpieczyć motocykl musi nawet osoba, która nie posiada odpowiednich uprawnień do jego prowadzenia – w tym przypadku trzeba jednak podać, kto będzie tzw. głównym kierowcą motocykla.

 

Obowiązkowe OC na motocykl

Każdy właściciel motocykla musi się liczyć z tym, że obowiązujące w naszym kraju przepisy zobowiązują go każdego kolejnego roku do opłacenia stosownej składki OC. Nie ma od tego odstępstw, a wszyscy którzy o tym zapomną, lub nie będą chcieli się z tego wywiązać, muszą zdawać sobie sprawę z nieuniknionych konsekwencji jakie za to im grożą.

 

Co ma wpływ na ostateczną cenę OC na motocykl?

Kwota jaką będzie trzeba wydać na ubezpieczenie OC za nasz dwuślad zależy od kilku zasadniczych czynników, podobnych zresztą do tych, które uwzględniane są przy OC dla samochodów osobowych i ciężarowych.

Warto mieć to na uwadze przy zakupie danego motoru, ponieważ niekiedy kupiony po atrakcyjnej cenie pojazd, z którego chcielibyśmy sporadycznie korzystać w celach rekreacyjnych, okazuje się prawdziwą skarbonką bez dna, jeżeli chodzi o obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Wpływ na opłatę za polisę OC będzie więc mieć:

  • wiek i doświadczenie właściciela pojazdu – w przypadku osoby młodej, z krótkim stażem motocyklisty można się spodziewać, że wyliczona kwota będzie wyższa, niż np. u 40- lub 50-latka, który może pochwalić się wieloletnią, bezszkodową jazdą oraz prawem jazdy, które posiada od kilku dekad,
  • miejsce zamieszkania właściciela pojazdu – nie jest żadną tajemnicą, że kwota składki uzależniona jest od miejsca, w którym zameldowany jest motocykliści - ci z największych ośrodków miejskich muszą się liczyć z wyższa opłatą za OC,
  • pojemność silnika pojazdu – czym większa pojemność silnika, tym cena składki idzie w górę,
  • przebieg pojazdu – OC jest droższe w przypadku motocykli z dużym przebiegiem, a zyskują tutaj maszyny nowsze, z mniejszą liczbą przejechanych kilometrów,
  • rok produkcji pojazdu – ten czynniki także wypada na korzyść motorów nowych, bo wraz z jego coraz rosnącym wiekiem, należy przygotować się na wzrost składki,
  • tzw. wyjątkowe przeznaczenie pojazdu – w tym przypadku składka wzrasta, kiedy ubezpieczyciel uważa, że codzienne użytkowanie motoru niesie za sobą większe ryzyko szkody; dotyczy to np. wynajmu motocykli za pieniądze, czy wykorzystywanie go w ramach zawodów sportowych.

Wpływ na składkę OC ma też często wzięcie ubezpieczenia w pakiecie np. z assistance lub NNW. Zazwyczaj można na takiej decyzji zaoszczędzić na samym obowiązkowym OC, a przecież dodatkowe ubezpieczenie nie zaszkodzi.

 

Sposoby na obniżenie OC motocykla

Istnieje też kilka sprawdzonych sposobów na wymierne obniżenie składki ubezpieczeniowej, zwłaszcza w przypadku, gdy właściciel to osoba młoda, bez wypracowanych ulg na OC. Można tutaj wymienić:

  • współwłaścicielem motocyklu zostanie inny, doświadczony kierowca – jest to najbardziej opłacalne zwłaszcza w przypadku osób które mają mniej niż 26 lat, bo takim klientom ubezpieczyciele doliczają „zwyżkę” za młody wiek, a zatem również brak doświadczenia i odpowiednio długiej historii ubezpieczeniowej; natomiast gdy współwłaścicielem zostanie kierowca, który będzie mógł się poszczycić długą i bezszkodową historią jazdy, składka będzie odpowiednio niższa,
  • przeniesienie zniżek OC z samochodu osobowego na motocykl – niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe, jednakże nie wszystkie, dają taką możliwość. Jeżeli więc jest taka opcja, nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby z niej skorzystać,
  • wykorzystanie zniżek współmałżonka – może z tego skorzystać każde małżeństwo posiadające tzw. wspólnotę majątkową,
  • członkostwo w Polskim Związku Motorowym (PZM) – to raczej ciekawostka, choć warto wiedzieć, że jeżeli jesteś posiadaczem co najmniej dwudziestopięcioletniego motoru i możesz wykazać się bezszkodową jazdą, a jednocześnie jesteś członkiem Polskiego Związku Motorowego, to możesz liczyć na dodatkową zniżkę na OC; jednym z towarzystw honorującej legitymację PZM jest Compensa,
  • wykonaj odpowiedni „research” – nie kupuj OC w pierwszym, najbliższym biurze ubezpieczeniowych znajdującym się ulicę dalej od twego domu - warto sprawdzić więcej opcji; dobrym pomysłem będzie też skorzystanie z internetowych porównywark OC, które pozwolą Ci na znalezienie najlepszego OC dla twojego motocykla.

 

Il kosztuje ubezpieczenie motocykla? – ustalenie szacunkowej kwoty

Wysokość kwoty jaką trzeba wydać na polisę OC, jak już zostało powyżej wspomniane, zależy od szeregu czynników. Jednakże można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że nie jest ono drogie, zwłaszcza jeżeli porównamy cenę z polisami na inne pojazdy (samochody osobowe lub ciężarowe). 

Warto tutaj posłużyć się przykładem. Weźmy pod uwagę 50-letniego mieszkańca województwa małopolskiego, któremu przysługiwała 20 proc. zniżka na OC.  Kwoty prezentują się następująco:

  • Suzuki GSX-R 650 (rocznik 2012), pojemność silnika: 600 cm3 – 500 złotych;
  • Honda CBF 500 (rocznik 2006), pojemność silnika: 600 cm3 – 390 złotych;
  • Kawasaki KMX 125 (rocznik 2000), pojemność silnika: 125 cm3 – 155 złotych;

Duży wpływ na kwotę OC ma również wiek i zniżki przy tym samym pojeździe  i miejscu zameldowania. W przypadku osoby 25-letniej bez jakichkolwiek wypracowanych ulg najtańsza polisa OC na motocykl o niskiej pojemności silnika wyniosłaby około 750 złotych. Z kolei w przypadku 40-latka, który był posiadaczem 60 proc. zniżki na OC, najtańsza polisa wyniosła około 500 złote. To niemal 1/3 kwoty.

 

Internetowy kalkulator, czyli OC bez wychodzenia z domu

Warto też samemu skorzystać z dostępnych kalkulatorów ubezpieczeń OC, przygotowanych przez poszczególnych ubezpieczycieli. Dużą popularnością cieszy się zwłaszcza ten dedykowany dla potencjalnych klientów Polskiego Zakładu Ubezpieczeń, czyli PZU. Wśród zalet PZU OC na motocykl wymienia się przede wszystkim:

  • prosty i krótki formularz,
  • wyważony i przejrzysty projekt graficzny,
  • podpowiedzi przy każdym polu do wypełnienia,
  • możliwość wysłania wyceny na adres e-mail.

Aby z skorzystać z tego narzędzia wystarczy nam dowód rejestracyjnych oraz dowód osobisty. Sam proces wyliczenia kwoty wymaga od właściciela motoru podania kilku danych pojazdu, takich jak: rok produkcji, marka, typ pojazdu (np. sportowy, turystyczny, skuter, cross/enduro czy motocykl szosowy), pojemność silnika oraz wersję pojazdu.

Konieczne będzie też podanie danych właściciela. Po wypełnieniu i wysłaniu formularza wyświetlone zostaną trzy pakiety ubezpieczeniowe do wyboru, które może następnie modyfikować i dobierać pod swoje indywidualne potrzeby. Natomiast jeżeli ostatecznie zdecydujemy się na zakup danej polisy, wszystkich formalności, łącznie z przelewem, możemy dokonać poprzez stronę internetową, dzięki czemu nie będziemy musieli odwiedzić oddziału ubezpieczyciela lub jedną ze współpracujących z nim agencji pośredniczących. OC na motocykl online to coraz popularniejsze rozwiązanie.

 

OC krótkoterminowe na motocykl

Dwuślady nie są wyjątkiem i także mogą być objęte tzw. krótkim OC. Aby było to jednak możliwe, muszą być spełnione następujące warunki: pojazd jest zarejestrowany na okres czasowy, jest zarejestrowany w innym kraju i przewożony na teren Polski, jest wystawiony na sprzedaż w komisie, ale także w przypadku, gdy mamy do czynienia z pojazdem historycznym lub zabytkowym.

 

Brak OC na motocykl – co nam grozi? Ile zapłacimy za jego brak?

Brak wykupienia polisy OC kojarzy się przede wszystkim z karą finansową nakładaną na nierzetelnego właściciela przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. To jednak nie jest jedyny negatywny skutek jaki może nas spotkać bez brak OC.

O wiele bardziej poważniejsze konsekwencje czekają nas w momencie, gdy spowodujemy na drodze kolizję nieubezpieczonym pojazdem. Wówczas jesteśmy zobowiązani pokryć wszystkie szkody z własnej kieszeni, a te mogą iść nawet w kwoty sześciocyfrowe – pieniądze ściąga od sprawcy UFG, który wcześniej pokrywa koszt odszkodowania dla osób pokrzywdzonych przez nas w wypadku.

Kara za nieopłacenie (lub nieterminowe opłacenie) składki OC na motocykl jest powiązana z dwoma czynnikami:

  • z wysokością wynagrodzenia minimalnego w danym roku kalendarzowym,
  • okresem czasu, w którym pojazd nie posiada ważnego ubezpieczenia.

W 2020 r. kara za brak OC na motocykl wynosi kolejno (uwaga: kwoty są zaokrąglane do pełnych dziesiątek):

    • 170 złotych (brak ubezpieczenia do trzech dni),
    • 430 złotych (brak ubezpieczenia w okresie od 4 dni do 14 dni),
    • 870 złotych (brak ubezpieczenia w okresie powyżej 14 dni).

W przypadku kar za brak OC za motocykl wynoszą więc one maksymalnie 1/3 wynagrodzenia minimalnego brutto, co w porównaniu do innych kategorii pojazdów, jest kwotą relatywnie niską. Dla porównania właściciel pojazdu osobowego, który nie opłaci na czas składki musi się liczyć z karą wynoszącą dwukrotność płacy minimalnej, a w przypadku pojazdu ciężarowego kwota ta może wynieść nawet trzykrotność płacy minimalnej.

Natomiast w związku z zapowiedzianą na rok 2021 podwyżką minimalnego wynagrodzenia za pracę należy się spodziewać kolejnej podwyżki kar za brak polisy OC.

 

Patrycja Kowalewska Patrycja Kowalewska

Przeczytaj również

  • Marek Pawłowski

Znaki drogowe pomagają zachować porządek na jezdni i sprawiają, że już na pierwszy rzut oka, każdy prowadzący pojazd wie, jak powinien się zachować. Wśród nich wyróżniamy takie...

  • Klaudia Malinowska

Pozytywne zaliczenie kursu na prawo jazdy skutkuje wydaniem dokumentu ważnego przez okres piętnastu lat. Wyjątek stanowią te wydane dla osób z zastrzeżeniami lekarza, uprawniające do jazdy...

  • Patrycja Kowalewska

Tankowanie na stacjach paliw odbywa się w sposób rutynowy – większość kierowców podjeżdża pod dystrybutor i napełnia bak odpowiednim paliwem. Czasem jednak dochodzi do pomyłki. By...