poradnik

Odszkodowanie za opóźniony lot - wzór wniosku, kiedy je dostaniemy?

  • Monika Słupczyńska
  • Turystyka

Odszkodowanie za opóźniony lot - wzór wniosku, kiedy je dostaniemy?

Twój lot się opóźnił albo został odwołany? Zawnioskuj o odszkodowanie. Wyjaśniamy, kiedy masz prawo do rekompensaty i instruujemy, jak napisać pismo o odszkodowanie, by je jak najszybciej otrzymać.

Jeśli z winy przewoźnika (np. wskutek problemów technicznych czy operacyjnych), nie obyłeś podróży o planowanej godzinie, możesz domagać się zadośćuczynienia. Muszą jednak zostać spełnione ku temu odpowiednie warunki, o których poniżej.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Najważniejszy fakt: odszkodowania za opóźniony lot nie otrzymasz automatycznie. By dostać zadośćuczynienie, musisz złożyć wniosek do linii lotniczych lub biura podróży, przesyłając go pocztą, składając z punkcie obsługi operatora lotu lub przekazując online.

Skąd pobrać wzór wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot?

Większość linii lotniczych umożliwia złożenie reklamacji przez internet, za pomocą dedykowanego formularza. Te dla najpopularniejszych przewoźników znajdziesz pod tymi adresami:

  • Wizzair https://wizzair.com/pl-pl/informacje-i-uslugi/skargi-i-pochwa%C5%82y/#/

  • Ryanair https://refundclaims.ryanair.com/?lg=PL

  • LOT https://www.lot.com/at/pl/reklamacje-pasazerskie-po-podrozy

Jak napisać pismo o odszkodowanie za opóźniony lot?

Jeśli nie chcesz korzystać z internetowej ścieżki składania reklamacji lub nie możesz odnaleźć na stronie linii lotniczych stosownego formularza, napisz własne pismo i przekaż je adresatowi osobiście lub listownie.

Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot powinien zawierać:

  • twoje dane (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu)

  • dane linii lotniczych (nazwę, adres), od których ubiegasz się o przyznanie zadośćuczynienia

  • dane identyfikujące lot (numer i harmonogram lotu, destynację, datę i godzinę wylotu)

  • jasno sprecyzowane żądanie (napisz, że domagasz się wypłaty odszkodowania w formie pieniężnej, podając numer swojego konta bankowego)

  • wskaż okoliczności, które świadczą o prawie do odszkodowania (planowy i rzeczywisty czas wylotu, długość opóźnienia, przyczynę przesunięcia godziny wylotu)

  • koniecznie dodaj załączniki (kopie biletów, voucherów, karty pokładowej, potwierdzenia rezerwacji, paragonów z lotniska, wydatków na taksówki, noclegi, posiłki, nawet zdjęcia – wszystko, co potwierdzi twoją wersję wydarzeń)

  • odręczny podpis

W analogiczny sposób możesz sformułować wniosek o odszkodowanie od biura podróży za opóźniony lot. Adresatem pisma będzie w tym przypadku touroperator.

Uwaga! Linie lotnicze mogą zaproponować ci rekompensatę niepieniężną, np. voucher. Jeśli przystaniesz na tę propozycję, utracisz prawo do odszkodowania finansowego.

30 dni na rozpatrzenie reklamacji

Zgodnie z art. 7a ustawy z dnia 30 maja 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 827) o prawach konsumenta linie lotnicze mają obowiązek odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni od złożenia jej przez klienta.

Droga do uzyskania zwrotu w praktyce może się jednak znacznie wydłużyć – nawet do kilku miesięcy. By skrócić proces reklamacyjny, zadbaj o to, by składany przez ciebie wniosek był kompletny.

By linie lotnicze nie miały powodu do odrzucenia twojej reklamacji, postaraj się już podczas oczekiwania na wylot zebrać wiarygodne informacje o przyczynach opóźnienia. Możesz np. poprosić obsługę linii o podanie przyczyny opóźnienia na piśmie, które następnie dołączysz do wniosku o zwrot pieniędzy.

Kiedy odszkodowanie nie przysługuje?

Na odzyskanie pieniędzy mimo odwołanego lub przesuniętego lotu nie możesz liczyć w sytuacji, w której zdarzenie zostało wywołane nie z winy linii lotniczych, a np. wskutek wybuchu wulkanu, nagłej zmiany pogody, zagrożenia atakiem terrorystycznym czy strajku (chyba, że strajk dotyczy pracowników danych linii).

Opóźnienie samolotu – co przysługuje pasażerowi?

W poniższej tabeli publikujemy o wysokości zwrotu pieniężnego – w zależności od czasu zwłoki i długości podróży.

Opóźnienie do 3 godz.

Opóźnienie 3-4 godz.

Opóźnienie 4-5 godz.

Opóźnienie ponad 5 godz. (gdy podróż przestała spełniać pierwotny cel)

Odległość

0 EUR

250 EUR

250 EUR

250 EUR

Wszystkie loty do 1500 km lub mniej

0 EUR

400 EUR

400 EUR

400 EUR

Loty wewnątrz EU dłuższe niż 1500 km

0 EUR

400 EUR

400 EUR

400 EUR

Loty poza EU od 1500 km do 3500 km

0 EUR

300 EUR

600 EUR

600 EUR

Loty poza EU dłuższe niż 3500 km

Jeśli opóźnienie wylotu przekroczyło 3 godziny w stosunku do planowanej godziny, zależnie od długości trasy podróżni mogą liczyć na odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 EUR.

Jeżeli wylot nastąpił później o ponad 5 godzin, pasażerowie mogą żądać zwrotu pieniędzy za bilet. Zwrot przysługuje jednak dopiero wtedy, gdy po upływie piątej godziny oczekiwania lot nie spełnia celu, związanego z pierwotnym planem podróży (np. spotkaniu biznesowemu). Wówczas linie lotnicze dodatkowo muszą zapewnić pasażerowi jak najszybszy lot powrotny do pierwszego miejsca odlotu.

Przy dłuższych opóźnieniach, których skutkiem jest konieczność noclegu w hotelu, przewoźnik powinien pokryć koszt wynajęcia pokoju i zapewnić transfer między hotelem a lotniskiem.

Przy każdym opóźnieniu linie lotnicze mają obowiązek zapewnić pasażerom darmowe posiłki i napoje, w ilości zależnej od czasu opóźnienia.

Monika Słupczyńska Monika Słupczyńska

Przeczytaj również

  • Monika Słupczyńska

Planujesz zagraniczny wyjazd do pracy, w celach turystycznych czy studenckich? Być może będziesz musiał wystąpić o wizę. Do jakich krajów Polacy potrzebują wizy? Sprawdzamy, gdzie wciąż...

  • Monika Słupczyńska

Zakupowi samochodu często towarzyszą emocje, a to z kolei powoduje, że wielu kierowców zapomina zapytać sprzedawcę o ubezpieczenie OC. Ponieważ za brak OC grożą wysokie kary, w Twoim interesie...

  • Monika Słupczyńska

9 mln Polaków - tylu z nas wyjechało za granicę w zeszłym roku. W tym będzie prawdopodobnie mniej, ale coraz większa rzesza zachęconych bezpiecznym powrotem z zagranicznych wakacji swoich znajomych...