poradnik

Odszkodowanie za opóźniony lot – jak je uzyskać, kiedy przysługuje, wysokość rekompensaty

  • Monika Słupczyńska
  • Turystyka

Odszkodowanie za opóźniony lot – jak je uzyskać, kiedy przysługuje, wysokość rekompensaty

Niezależnie od tego, czy często, czy też jedynie sporadycznie podróżujesz samolotami, powinieneś wiedzieć, że opóźniony lot jest podstawą do ubiegania się o odszkodowanie. Kiedy możesz liczyć na odszkodowanie za opóźniony lot? Sprawdź, ile otrzymasz za opóźniony lot i jak przebiega procedura uzyskania rekompensaty finansowej.

 

Kiedy dostaniemy odszkodowanie za opóźniony lot? Przepisy prawne w Europie

Opóźniony lot jest podstawą do wystąpienia o odszkodowanie – kwestię tę reguluje m.in. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE 261/2004. Zgodnie ze znajdującymi się w nim zapisami możesz ubiegać się o odszkodowanie w wysokości nawet 600 euro, przy czym wysokość rekompensaty zależy od trasy lotu i tego, czy linia lotnicza została zarejestrowana na terenie kraju należącego do Unii Europejskiej. Szczegółowo prezentuje to poniższa tabela.

Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?

Trasa przelotu

Linia lotnicza z UE

Linia lotnicza spoza UE

Z kraju UE do kraju UE

Tak

Tak

Z kraju UE poza kraj UE

Tak

Tak

Spoza kraju UE do kraju UE

Tak

Nie

Spoza kraju UE poza kraj UE

Nie

Nie

 

Aby można było otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, przyczyna opóźnienia musi leżeć w zakresie odpowiedzialności przewoźnika. Oznacza to, że jeżeli w czasie lotu doszło do pogorszenia warunków atmosferycznych czy np. zderzenia z ptakiem, linia lotnicza będzie zwolniona z wypłacenia odszkodowania za opóźnienie.

Ile jest czasu na reklamację opóźnionego lotu? Pasażerowie, którzy podróżowali linią lotniczą zarejestrowaną w Polsce, mają na to rok, licząc od dnia, w którym odbył się opóźniony lot (po upływie tego okresu sprawa ulega przedawnieniu). Odszkodowanie zawsze przysługuje pasażerowi, którego dane (imię i nazwisko) znajdują się na bilecie.

Nie zawsze też przewoźnik będzie musiał wypłacić odszkodowanie. Jeżeli zgodzisz się na lot w innym terminie lub przyjmiesz voucher (np. kwotowy), nie będziesz mógł dochodzić odszkodowania za opóźniony lot.

 

Na ile odszkodowania za opóźniony lot możemy liczyć – wysokość rekompensaty

Jakie odszkodowanie można otrzymać za opóźniony lot? Maksymalna wysokość odszkodowania wynosi 600 euro. Nie zawsze jednak rekompensata za opóźniony lot będzie tak wysoka – wszystko zależy od odległości, jaką do pokonania miał samolot. Jeżeli dystans wynosił:

  • do 1500 km – odszkodowanie za opóźniony lot wynosi 250 euro,
  • do 1500 km w obrębie UE – odszkodowanie za opóźniony lot wynosi 400 euro,
  • od 1500 do 3500 km – odszkodowanie za opóźniony lot również wynosi 400 euro,
  • powyżej 3500 km – odszkodowanie za opóźniony lot wynosi 600 euro (jeżeli opóźnienie wyniosło od 3 do 4 godzin, będzie to 300 euro).

Starając się o odszkodowanie za opóźniony lot, musisz pamiętać, że opóźnienie w dotarciu do docelowego miejsca podróży musi wynosić minimum trzy godziny. W przeciwnym razie rekompensata za opóźniony lot nie zostanie Ci wypłacona.

Odszkodowanie nie przysługuje przy tym wyłącznie za opóźniony lot – można go dochodzić również wówczas, gdy:
- lot został odwołany, a Ty nie został o tym poinformowany,
- odmówiono Ci wejścia na pokład samolotu, a załoga uzasadniała swoją decyzję tym, że sprzedano więcej biletów na lot niż jest miejsc na statku powietrznym,
- doszło do zmiany godziny wylotu samolotu.

Do docelowego miejsca podróży miałeś dotrzeć czarterem? Rozporządzenie WE 261/2004 nie dotyczy jedynie lotów liniami regularnymi – możesz otrzymać też odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy.

Wybrałeś lot z przesiadką? Odszkodowanie będzie przysługiwać Ci wyłącznie wówczas, gdy loty zostały zakupione w ramach jednej rezerwacji. W przeciwnym razie nie otrzymasz odszkodowania za opóźniony lot.

 

Opóźnienie lotu – jak postępować, jeżeli lot jest opóźniony?

Jeżeli zastanawiasz się, czy ktoś dostał odszkodowanie za opóźniony lot, to owszem. Wymaga to jednak udokumentowania faktu, że doszło do opóźnienia w realizacji usługi przewozowej. W tym celu musisz zgromadzić dokumenty, które następnie dołączysz do wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot. Mowa tu o następujących dowodach:

  • dokumentach lotniczych – np. karta pokładowa, bilet lotniczy, otrzymane od przewoźnika zawiadomienie o opóźnieniu lotu,
  • dokumentach potwierdzających poniesione koszty – np. za przejazd taksówką czy nocleg w hotelu.

Ile czasu jest na reklamację opóźnionego lotu? Pasażerowie w Polsce mają rok na to, aby złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot. Ponieważ pamięć bywa ulotna, to – poza wymienionymi wyżej dokumentami – warto zapisać także numer lotu, planowany czas odlotu i przylotu oraz czas opóźnienia. Te informacje będą niezbędne przy sporządzaniu wniosku o odszkodowanie.

Co do zasady za opóźniony lot odpowiada przewoźnik. Zastanawiasz się, czy możliwe jest odszkodowanie od biura podróży za opóźniony lot?Biuro będzie odpowiadać wówczas, jeżeli dokonało np. błędnej rezerwacji samolotu.

Pamiętaj, że jako pasażer masz także inne prawa. Przykładowo przewoźnik powinien zapewnić osobom oczekującym na lot posiłki i napoje. Jeżeli ich nie otrzymasz, masz prawo złożyć reklamację.

 

Jak napisać reklamację za opóźniony lot? Wzór wniosku o odszkodowanie

Gdy doszło do opóźnienia lotu, wielu podróżnych zastanawia się, jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lot. Prawa pasażera za opóźniony lot zostały uregulowane m.in. we wspomnianym już unijnym rozporządzeniu. Oznacza to, że w tym przypadku linia lotnicza nie ma dowolności – musi respektować przepisy.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot? Masz dwie możliwości – możesz złożyć wniosek samodzielnie, możesz też skorzystać z pomocy specjalistów, czyli jednej z firm lub kancelarii prawnych oferujących pomoc w uzyskaniu odszkodowania. Jeżeli zdecydowałeś się na pierwsze rozwiązanie, będziesz musiał złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot i dołączyć do niego załączniki.

Chcesz samodzielnie starać się o odszkodowanie za opóźniony lot? Pobierz wzór wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot.

Jak prawidłowo sporządzić wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot? Poza danymi teleadresowymi (Twoimi i przewoźnika), w jego treści należy wskazać:

  • podstawę prawną do dochodzenia odszkodowania – Rozporządzenie WE 261/2004,
  • informacje o locie – data rezerwacji, numer lotu, trasa,
  • informacje o opóźnieniu wraz z wartością odszkodowania – jeżeli pasażerów jest więcej, należy podać łączną sumę,
  • numer rachunku bankowego, na który odszkodowanie za odwołany lotma zostać przekazane – poza numerem rachunku warto podać też IBAN i SWIFT/BIC.

Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot powinieneś odręcznie podpisać. Dołączyć do niego możesz również wszelkie posiadane dokumenty, które uprawdopodobniają wysunięte przez Ciebie roszczenie. Przewoźnik na rozpatrzenie reklamacji ma 30 dni. Jeżeli nie otrzymasz odpowiedzi w tym czasie, możesz złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Monika Słupczyńska Monika Słupczyńska

Przeczytaj również

  • Klaudia Malinowska

Planujesz wczasy w jednym z egzotycznych kurortów? Aby nie spędzić całego urlopu w hotelowym pokoju, powinieneś wystrzegać się tzw. zemsty faraona. Czym jest zemsta faraona i jak jej uniknąć?...

  • Klaudia Malinowska

Jet lag to zespół uciążliwości pojawiających się w związku ze zmianą strefy czasowej. Z reguły na objawy wskazujące na jet lag uskarżają się pasażerowie linii lotniczych, którzy...

  • Klaudia Malinowska

Odszkodowanie za zgubiony bagaż to coś, czego możemy domagać się od przewoźnika. Aby uzyskać rekompensatę, należy powiadomić obsługę lotniska o szkodzie i złożyć reklamację. Wyjaśniamy, jak...