poradnik

Odwołany lot a odszkodowania lotnicze – kiedy i jak starać się o odszkodowanie za lot?

  • Monika Słupczyńska
  • Turystyka

Odwołany lot a odszkodowania lotnicze – kiedy i jak starać się o odszkodowanie za lot?

Właśnie dowiedziałeś się, że Twój lot został odwołany? Za odwołany lot możesz otrzymać odszkodowanie. Dowiedz się, jak starać się o finansową rekompensatę i czego jeszcze możesz oczekiwać od przewoźnika lotniczego.

 

Odwołany lot – odszkodowanie od przewoźnika lotniczego

Dla pasażerów odwołany lot to duża niedogodność – muszą oni zmienić swoje plany. Właśnie dlatego odwołany lot rodzi po stronie przewoźnika lotniczego obowiązek wypłaty odszkodowania. Nie oznacza to jednak, że jako pasażer, którego lot został odwołany, zawsze będziesz miał prawo do finansowej rekompensaty.

Kwestię wypłaty odszkodowania za odwołane loty reguluje Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Zgodnie z art. 5 tego aktu prawnego odszkodowania lotniczesą wypłacane pasażerom, których lot się nie odbył, chyba że zostali oni poinformowani o odwołaniu:

  • co najmniej dwa tygodnie przed wylotem lub
  • w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed wylotem i zaoferowano im zmianę planu podróży – otrzymali propozycję wylotu najpóźniej 2 godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcia do miejsca docelowego najwyżej 4 godziny po planowym czasie przylotu lub
  • w okresie krótszym niż 7 dni przed wylotem i zaproponowano im zmianę planu podróży – otrzymali propozycję wylotu nie więcej niż 1 godzinę przed planowanym czasem odlotu i dotarcia do miejsca docelowego najwyżej 2 godziny po planowym czasie przylotu.

Pasażerowie, którzy zostali poinformowani o tym, że ich lot się nie odbędzie, powinni otrzymać również informację o alternatywnych połączeniach.

Odszkodowanie od linii lotniczychnie przysługuje pasażerom również wówczas, gdy przewoźnik lotniczy może udowodnić, że odwołanie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie mógł on uniknąć.

Obowiązek udowodnienia, że pasażerowie zostali poinformowani o odwołanym locie, spoczywa na przewoźniku lotniczym. Jeżeli nie będzie on w stanie tego udokumentować, odszkodowanie za odwołany lot będzie pasażerowi przysługiwać.

 

Odszkodowania lotnicze – ile można otrzymać za odwołany lot?

Zarówno za opóźnienie, jak i odwołanie lotu pasażerowi przysługuje takie samo odszkodowanie lotnicze. Jego wysokość reguluje przywołane już Rozporządzenie (WE) 261/2004. Z tego dokumentu wynika, że wysokość odszkodowania zależy od dwóch czynników. Są to:

  • odległość, jaką samolot miał pokonać między miejscem startu a miejscem lądowania,
  • rodzaj lotu – loty wewnątrzwspólnotowe są traktowane inaczej niż pozostałe.

Aktualne stawki odszkodowań za odwołane loty zostały zaprezentowane w tabeli. Odszkodowanie za lot jest wypłacane w euro. 

Trasa

Odległość

Wysokość odszkodowania

Lot zaczyna się i kończy w UE

Do 1500 km

250 euro

Lot zaczyna się i kończy w UE

Dłuższa niż 1500 km

400 euro

Lot zaczyna się lub kończy poza UE

Od 1500 do 3500 km

400 euro

Lot zaczyna się lub kończy poza UE

Ponad 3500 km

600 euro

 

W niektórych przypadkach wysokość odszkodowania będzie mogła zostać pomniejszona o 50 proc. Mowa tu o sytuacji, gdy przewoźnik lotniczy zaproponuje klientowi alternatywny lot, którego czas przylotu nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego rejsu lotniczego.

 

Odwołany lot – co robić, aby otrzymać odszkodowanie?

Rekompensata za odwołany lot nie jest przyznawana pasażerowi z „urzędu” – aby otrzymać odszkodowanie, klient linii lotniczej musi złożyć wniosek. Aby uprawdopodobnić swoje roszczenie, powinieneś:

  • zachować wszystkie dokumenty związane z podróżą, w tym przede wszystkim kartę pokładową – będą one stanowić załącznik do wniosku,
  • uzyskać informację o powodzie, dla którego lot został odwołany – informacja ta powinna być szczegółowa, gdyż od niej zależy, czy otrzymasz odszkodowanie,
  • zażądać zapewnienia alternatywnego lotu – jeżeli przewoźnik lotniczy odmówi lub nie będzie mógł takiego lotu zapewnić, powinieneś otrzymać stosowną informację na piśmie.

Czy odszkodowanie od linii lotniczych można otrzymać wówczas, gdy lot został odwołany z uwagi na pandemię koronawirusa? Nie, w takiej sytuacji podróżnym odszkodowanie nie przysługuje. Linia lotnicza musi jednak rozliczyć z klientem – oznacza to, że dostaniesz zwrot kosztu biletu.
Obawiasz się o swoje zdrowie i dlatego rozważasz rezygnację z lotu? Pamiętaj, że zwrot pieniędzy przysługiwać będzie Ci wówczas, gdy Ministerstwo Spraw Zagranicznych na swojej stronie internetowej zamieści informację, że do danego kraju nie mogą być realizowane połączenia lotnicze. Do 31 grudnia 2020 r. zakazem lotu objętych jest dziewięć krajów: Armenia, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Gruzja, Jordania, Kosowo, Macedonia Północna, Serbia i Stany Zjednoczone (wyjątkiem są lotniska w stanach Illinois i Nowy Jork).

Gdy upewnisz się, że masz prawo do odszkodowania, wystarczy złożyć wniosek. Jak napisać o odszkodowanie za opóźniony lot? Pismo powinno zawierać:

  • Twoje dane osobowe i kontaktowe,
  • dane przewoźnika lotniczego,
  • informację o kwocie odszkodowania, jakie chcesz otrzymać,
  • uzasadnienie – wystarczy wskazać, że lot został odwołany,
  • numer rachunku bankowego, na który środki mają zostać przelane.

Przewoźnik lotniczy ma obowiązek odpowiedzieć na otrzymaną reklamację. Pamiętaj, że na wystąpienie o odszkodowanie masz rok, licząc od dnia, w którym nastąpiło odwołanie lotu.

 

Nie tylko odszkodowanie za lot – co przysługuje pasażerowi?

Zastanawiasz się, jak uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych i w jakiej wysokości? Pamiętaj, że odszkodowanie to nie wszystko, co przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić w momencie odwołania lotu. W tej sytuacji masz także prawo do opieki oraz prawo do zwrotu należności lub zmiany planu podróży.

 

Odwołany lot a prawo do opieki

Odszkodowania lotnicze to coś innego niż prawo do opieki – ma je pasażer, którego lot został odwołany. Przewoźnik lotniczy ma obowiązek nieodpłatnie zaopiekować się pasażerami, oferując im:

  • posiłki i napoje – powinny one być adekwatne do czasu oczekiwania na połączenie,
  • zakwaterowanie w hotelu – jeżeli zachodzi konieczność pobytu w danym mieście przez jedną lub więcej nocy,
  • transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Chociaż mało kto o tym pamięta, przewoźnik lotniczy ma też obowiązek umożliwić pasażerowi wykonanie dwóch telefonów czy wysłanie dwóch dalekopisów.

 

Opóźniony lot a prawo do zwrotu należności lub zmiany planu podróży

Zastanawiasz się, czy można zwrócić bilet Ryanair, Wizz Air, LOT czy KLM? W przypadku opóźnionego lotu możesz wybierać między:

  • zwrotem środków za bilet bądź lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu w najbliższym możliwym terminie,
  • zmianą planu podróży – wówczas lot powinien odbyć się na porównywalnych warunkach i w najbliższym możliwym lub późniejszym, dogodnym dla Ciebie terminie.

Warto pamiętać o tych dodatkowych uprawnieniach przysługujących pasażerom, których lot został odwołany.

Monika Słupczyńska Monika Słupczyńska

Przeczytaj również

  • Klaudia Malinowska

Odpowiedzialność ubezpieczyciela za zdarzenie wiąże się z koniecznością pokrycia roszczeń będących skutkiem zdarzenia ubezpieczeniowego. Zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela wobec podmiotu...

  • Patrycja Kowalewska

Co kryje się pod nazwą gwarancja ubezpieczeniowa? Pod tym pojęciem rozumie się umowę, która zawierana jest przez ubezpieczyciela oraz osobę, która podjęła się wykonania danej usługi....

  • Monika Słupczyńska

Twój lot się opóźnił albo został odwołany? Zawnioskuj o odszkodowanie. Wyjaśniamy, kiedy masz prawo do rekompensaty i instruujemy, jak napisać pismo o odszkodowanie, by je jak...