poradnik

Opony całoroczne – czy warto?

  • Anna Buczkowska
  • Komunikacja

Opony całoroczne – czy warto?

Opony całoroczne – czy warto je kupić? To pytanie pojawia się w głowach wielu kierowców, gdy nadchodzi zima. Technologia wytwarzania opon i warunki jazdy nieustannie ewoluują, pytanie, czy warto kupić opony wielosezonowe jest zatem zasadne.

Jak działają opony całoroczne?

Opony całoroczne, jak sama nazwa wskazuje służą do wykorzystywania przez cały rok. Muszą zatem łączyć w sobie cechy opon letnich oraz zimowych. Wydaje się niemożliwym połączenie zdolności do sprawnego poruszania się samochodu w skrajnych warunkach – na suchej nawierzchni w trzydziestostopniowym upale oraz na śniegu przy temperaturze ujemnej. Czołowi producenci opon od lat pracują nad rozwiązaniem idealnym i coraz częściej udaje im się uzyskać bardzo pozytywne rezultaty.

Opony letnie czy całoroczne?

Opona wielosezonowa różni się od tej przeznaczonej do jazdy w warunkach letnich przede wszystkim rzeźbą bieżnika. Opona, która ma radzić sobie ze śniegiem i błotem musi posiadać bardziej agresywny wzór bieżnika, tak aby mogła lepiej „wgryzać się” w luźną nawierzchnię. Poza innym wzorem bieżnika funkcję poprawy przyczepności na śniegu spełniają tzw. lamelki, czyli poprzeczne, gęste nacięcia. Jest to element, który na pierwszy rzut oka odróżnia oponę wielosezonową od letniej, w której próżno szukać lamelek.

Ponadto, opona letnia jest stworzona z myślą o jeździe tylko w temperaturach dodatnich. Opona wielosezonowa musi być także przygotowana na temperatury ujemne, a w związku z tym będzie wykonana z bardziej miękkiej gumy. Dzięki temu przy ujemnych temperaturach bieżnik nie będzie twardy tak bardzo jak opona letnia w tych samych warunkach. W ten sposób zapewniona jest dużo lepsza przyczepność opony wielosezonowej w zimie.

Czy opony wielosezonowe są dobre na zimę?

Podczas gdy oponę letnią bardzo łatwo jest odróżnić od wielosezonowej, to w przypadku opony zimowej różnice te są już mniejsze. Wprawione oko zauważy od razu mniej agresywną rzeźbę bieżnika w oponie całorocznej. Jednak różnice we wzorze bieżnika będą znacznie mniej widoczne, niż dla poprzedniego przypadku.

Jeżeli chodzi o rozróżnienie opony wielosezonowej od zimowej najlepiej opierać się na symbolach umieszczonych z boku opony, będzie to jeden lub kilka z poniższych:

  • napis All Seasons/All Weather/4Seasons,
  • trzy symbole obok siebie: płatek śniegu, deszczowa chmura i słońce.

Czy warto kupować opony wielosezonowe? Za i przeciw

Dobre opony całoroczne sprawdzą się jako zamiennik dla dwóch kompletów opon. Zanim jednak zdecydujemy się na ich zakup warto rozważyć argumenty za i przeciw, i zastanowić się do czego przykładamy szczególną uwagę.

W czym opony wielosezonowe mają przewagę?

Przede wszystkim kupując jeden komplet opon całorocznych zamiast letnich i zimowych ograniczamy dwukrotnie koszty zakupu. Oczywiście posiadając dwa komplety opon z zasady przejedziemy dwa razy więcej kilometrów, niż na jednym komplecie opon wielosezonowych. Jednak niekiedy warto odciążyć domowy budżet i rozłożyć w czasie wydatki na samochód.

Dodatkowo opony wielosezonowe montujemy raz i użytkujemy do momentu, gdy opony się zużyją. Jest to kolejne ograniczenie kosztów w porównania z oponami sezonowymi, które trzeba wymieniać dwa razy w roku. Nieważne czy będziemy odwiedzali wulkanizatora, czy założymy dwa komplety opon na dwa komplety felg – zawsze koszt będzie większy, niż w przypadku opon całorocznych.

Nie każdy ma miejsce do przechowywania kompletu opon, który akurat nie jest używany. W takich przypadkach konieczne będzie skorzystanie z usług przechowalni opon, co jest kolejnym kosztem dodatkowym, którego można uniknąć decydując się na jeden komplet opon całorocznych.

Kiedy opony całoroczne są gorsze od sezonowych?

Największą wadą opon wielosezonowych są ich pośrednie właściwości, muszą bowiem sprawdzać się w całkowicie różnych warunkach. Przez to nigdy nie będą jednocześnie tak skuteczne jak opona letnia na suchej i gorącej nawierzchni oraz opona zimowa na mrozie i nawierzchni pokrytej śniegiem.

Opona całoroczna będzie gorzej sprawdzała się na śniegu od opony zimowej, ponieważ jej rzeźba musi również sprawdzić się w warunkach letnich. Będzie zatem mniej przystosowana do radzenia sobie na śniegu.

Z kolei bardziej miękka mieszanka gumy od tej wykorzystywanej w oponach letnich pogorszy właściwości jezdne w letnie dni.

Dla kogo opony wielosezonowe będą idealne?

Są kierowcy, których sposób użytkowania samochodu może preferować wybór opon całorocznych. Przede wszystkim dla samochodów, które pokonują niewielkie przebiegi opona wielosezonowa będzie najlepszym rozwiązaniem. Tylko w ten sposób opony będą miały kiedy się zużyć zanim się zestarzeją i nie będą nadawały się do użytku pomimo głębokiego bieżnika.Opona, która ma powyżej 10 lat nie spełnia już założeń producenta i będzie dużo gorzej się zachowywała od młodszej opony całorocznej.

Ponadto kierowcy, którzy przemieszczają się głównie po mieście nie będą potrzebowali opon dzięki, którym wjadą pod ośnieżone szczyty górskie. Zimą na miejskich drogach dużo częściej zalega woda niż śnieg, a zatem opona wielosezonowa powinna poradzić sobie w takim przypadku bez problemu. Ponadto, w mieście nie rozwija się tak dużych prędkości.

Czy opony wielosezonowe to dobry wybór?

Rozważając zakup jakichkolwiek opon (sezonowych czy całorocznych) warto zawsze poszukać wyników testów przeprowadzonych przez niezależne jednostki badawcze. W ten sposób można uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji wyboru złego ogumienia. Przy wyborze opon całorocznych należy zacząć od określenia przeznaczenia opon:

  • czy w głównej mierze będą używane w mieście?
  • czy nasz styl jazdy jest spokojny i nie będzie często wymuszał na oponach pracy w warunkach ekstremalnych?
  • czy pokonujemy niewielkie przebiegi?
  • czy nie mamy miejsca na przechowywanie opon?
  • czy chcemy oszczędzić na zakupie i wymianie opon?

Jeżeli na którekolwiek z tych pytań odpowiedzieliśmy twierdząco warto rozejrzeć się za dobrymi oponami wielosezonowymi.

Anna Buczkowska Anna Buczkowska

Przeczytaj również

  • Monika Słupczyńska

Myjka ciśnieniowa jest wielofunkcyjna – umyjesz nią samochód, rower, elewację domu czy taras. Aby jednak urządzenie to wspomagało codzienne obowiązki, warto porównać dostępne...

  • Anna Buczkowska

Zamarznięte drzwi w aucie to problem, z którym kierowcy mogą spotkać się w zimie. W przeszłości nie mogłeś otworzyć przymarzniętych drzwi w swoim pojeździe? Zobacz, jak otworzyć zamarznięte...

  • Monika Słupczyńska

Na szkody spowodowane opadami gradu najbardziej narażone są auta kierowców, którzy parkują „pod chmurką”. Jest jednak kilka sposobów, aby uniknąć wysokiego rachunku...