poradnik

Opór toczenia opony – czym jest, gdzie go odczytać, na co wpływa?

  • Klaudia Malinowska
  • Komunikacja

Opór toczenia opony – czym jest, gdzie go odczytać, na co wpływa?

Opór toczenia jest określany dla każdego nowego modelu opony i podawany do informacji klientów. Producenci dążą do poprawy właściwości swojego ogumienia tak, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Przy uważnym wybieraniu nowych opon i porównywaniu ich z innymi możemy zadbać o swoje bezpieczeństwo, a także nieco zaoszczędzić na eksploatacji.

Opór toczenia opony – co to jest?

Samochód w trakcie ruchu musi przeciwstawiać się wielu czynnikom, które go w pewien sposób hamują. Są to opory ruchu, na które składają się opory:

  • aerodynamiczne – inaczej opór powietrza opływającego elementy samochodu,
  • wzniesienia – spowalnia pojazd w trakcie jazdy pod górę,
  • tarcia wewnętrznego – występuje w podzespołach samochodu, np. w łożyskach kół,
  • siły bezwładności – siła wynikająca ze zmiany prędkości pojazdu, czy też elementów samochodu (np. elementy obrotowe układu napędowego),
  • toczenia.

Ostatni składnik oporów ruchu w głównej mierze zależy od nawierzchni, po której porusza się samochód (droga gruntowa powoduje znacznie większe opory w porównaniu z drogą utwardzoną) oraz od opon i ich stanu. Toczące się opony odkształcają się, podobnie podłoże pod nimi, ponadto opór wywoływany jest poprzez kontakt między powierzchnią bieżnika, a drogi.

Każdy kierowca może zadbać o zmniejszenie oporów toczenia regularnie kontrolując stan ciśnienia w oponach, które musi być takie jak zaleca producent pojazdu.

Opór toczenia opony a spalanie – czy warto zwracać na to uwagę?

Im mniejszy opór toczenia, tym łatwiejsze będzie poruszanie się samochodu. Oczywiście nie jest to czynnik kluczowy. Znacznie większy wpływ na spalanie ma opór powietrza lub wzniesienia. Pokonując jednak spore dystanse można zauważyć oszczędności na paliwie przy wybraniu opony o większej efektywności paliwowej.

Według przeprowadzanych badań różnica w spalaniu pomiędzy oponą z najlepszą klasą wydajności paliwowej, a tą z najgorszą może wynieść nawet 10 %. Oznacza to, że w ciągu okresu eksploatacji opony można zaoszczędzić co najmniej kilkadziesiąt litrów paliwa, co ma już odzwierciedlenie w poniesionych kosztach.

Etykieta opony – co można z niej odczytać?

Etykiety opon, które są umieszczane na nowym ogumieniu (opony bieżnikowane nie podlegają obowiązkowi umieszczania na nich etykiet) przypominają naklejki informujące o efektywności energetycznej ze sprzętów AGD. Zasada nadawania klas oponom jest podobna do tych dla, np. lodówek – im litera z oznaczeń bliższa A, tym opona będzie miała lepsze właściwości.

Od 1 maja 2021 r. zmienił się nieco wygląd stosowanych etykiet na oponach. Aktualnie nie umieszcza się już klasy F oraz G, a skala kończy się na literze E.

Klasa oporu toczenia opony

Pierwszą z cech opony, którą można odczytać jest jej efektywność paliwowa. Najbardziej oszczędne opony będą charakteryzowały się klasą A, a te z największymi oporami toczenia literą E. Różnica w zużyciu paliwa między poszczególnymi klasami wynosi około 0,1 l/100km.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Na drugiej skali z etykiety określony jest wskaźnik osiągów opony na mokrej nawierzchni. Opona oznaczona symbolem A będzie miała lepsze zdolności do pokonywania mokrych dróg. W porównaniu z oponą o klasie E droga hamowania będzie znacznie krótsza, lepsza będzie zdolność do odprowadzania wody spod opony, niwelująca ryzyko powstania aquaplaningu. Ogólnie rzecz ujmując opona z lepszym wskaźnikiem przyczepności na mokrej nawierzchni będzie lepiej trzymała się drogi w takich warunkach.

Aquaplaning – zjawisko polegające na powstawaniu pod oponą warstwy wody, która oddziela bieżnik od nawierzchni drogi, w ten sposób opona traci przyczepność.

Hałas zewnętrzny

Poniżej wcześniej opisanych parametrów znajduje się informacja o hałasie generowanym przez opony. Poza wartością liczbową emitowanego hałasu zastosowano również skalę składającą się z trzech liter od A (najcichsze) do C (najgłośniejsze).

Dodatkowe oznaczenia

Poza informacjami o rozmiarze opon, producencie i modelu, na etykiecie niekiedy można również znaleźć symbole umieszczone przy danych o hałasie zewnętrznym. Piktogramy, które można tam znaleźć informują o zwiększonych możliwościach opony do poruszania się po śniegu i/lub lodzie (tylko dla opon do samochodów osobowych).

Etykieta opon a rzeczywistość

Przy wyborze nowych opon zawsze warto kierować się umieszczoną na nich etykietą. Niestety testy przeprowadzane w ramach wyznaczania właściwości opon nie przewidują wszystkich sytuacji ekstremalnych na drodze. Kupując nowe opony warto poszukać również testów niezależnych ośrodków badawczych oraz poszukać opinii innych użytkowników.

Klaudia Malinowska Klaudia Malinowska

Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również

  • Patrycja Kowalewska

Status dowodu rejestracyjnego to coś, co interesuje kierowców ubiegających się o ten dokument. Chociaż od 2018 roku nie musimy mieć go przy sobie podczas kontroli drogowej (na terenie Polski),...

  • Patrycja Kowalewska

Zawodowi kierowcy doskonale znają zasady poruszania się po różnych rodzajach dróg. Jeżeli na co dzień jeździsz samochodem w obrębie swojego miasta i jego najbliższych okolic, to przed...

  • Marek Pawłowski

Okazało się, że naprawa twojego samochodu jest nieopłacalna? Jeżeli nie chcesz dalej płacić za obowiązkowe ubezpieczenie OC, pozostaje ci wyrejestrować auto. Złożenie wniosku o wyrejestrowanie...