poradnik

Overbooking w samolocie - co to jest, odszkodowanie za brak miejsca

  • Monika Słupczyńska
  • Turystyka

Overbooking w samolocie - co to jest, odszkodowanie za brak miejsca

Choć o overbookingu nie wszyscy słyszeli, to każdy może stać się jego ofiarą. Obsługa Wizzair, Ryanaira, LOT-u czy innych linii lotniczych ma prawo odebrania pasażerowi z ważnymi biletem wejścia na pokład, nawet jeśli w żaden sposób nie zawinił. Wystarczy, że przewoźnik udostępni więcej rezerwacji, niż jest miejsc w samolocie.

Overbooking - co to jest?

Overbooking (nadsprzedaż) to praktyka, zgodnie z którą firma świadcząca usługi turystyczne (np. hotel, linie lotnicze) sprzedaje, celowo lub nieświadomie, więcej rezerwacji niż jest dostępnych miejsc.

Logika podpowiadałaby, że jeśli w samolocie znajduje się 150 miejsc, to liczba biletów znajdujących się w sprzedaży na dany rejs wynosi 150 sztuk. Okazuje się, że nie zawsze tak jest. Linie lotnicze często stosują proceder overbookingu, który polega na udostępnieniu większej liczby rezerwacji, niż wynosi faktyczna pojemność samolotu. Celem nadsprzedaży jest optymalizacja zysków płynących ze sprzedaży usług transportowych.

Dzięki overbookingowi przewoźnicy mogą ograniczyć straty wynikłe z anulowanych rezerwacji, odwoływanych przez pasażerów w ostatniej chwili. Bazując na statystykach przepływu pasażerów, mogą również z niskim marginesem błędu oszacować, ilu pasażerów nie stawi się do odprawy, mimo wcześniejszego wykupienia przez nich biletu i nieodwołania rezerwacji. Choć w tym przypadku trudno mówić o rzeczywistej stracie usługodawcy, bo przecież klient, który się nie zjawił do odlotu, za podróż zapłacił, to przewoźnik zyskuje szansę na zmaksymalizowanie swoich zysków. Jeśli już raz zarezerwowane, choć w praktyce puste miejsce sprzeda dwa razy, otrzyma podwójną zapłatę.

Jak nie zostać poszkodowanym przez overbooking? 

Niestety nie wszystkie prognozy zawsze się sprawdzają. Overbooking wiąże się z ryzykiem. Jeśli liczba rezerwacji przekroczy 100 proc. dostępnych miejsc, a wszyscy pasażerowie stawią się do odlotu, w praktyce dla kogoś zabraknie na pokładzie miejsca. W tej sytuacji wytypowane przez przewoźnika osoby będą musiały poczekać na następny lot (działanie takie określa się mianem bumpingu).

W pierwszej kolejności obsługa lotu zapyta wszystkich pasażerów, czy ktoś dobrowolnie zgodzi się na zmianę godziny lub terminu podróży. Gdy ochotników zabraknie, na pokład nie wejdzie pasażer wybrany zgodnie z wewnętrznymi procedurami linii lotniczych. Zwykle będzie to pasażer, który najpóźniej stawił się do odprawy lub najpóźniej wykupił bilet.

Nasza rada: jeśli chcesz zapewnić sobie miejsce w samolocie, nie zwlekaj z odprawą do ostatniej chwili.

Odmówiono ci wejścia na pokład? Znaj swoje prawa

Osoba, która nie z powodu overbookingu nie została dopuszczona do lotu, ma prawo żądania zwrotu kosztów biletu lub zapewnienia lotu zastępczego do miejsca docelowego w możliwie najwcześniejszym terminie. Jeśli pasażer wybierze tę drugą opcję, a termin kolejnego lotu przypadnie nazajutrz bądź w kolejne dni, może liczyć na posiłki, napoje, nocleg w hotelu oraz transfer na trasie lotnisko-hotel (w obie strony) na koszt linii lotniczych.

Overbooking – odszkodowanie od 250 do 600 EUR

Osoba poszkodowana wskutek nadsprzedaży ma prawo do wnioskowania o odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 EUR. Ostateczna wysokość świadczenia zależy od długości lotu i może zostać obniżona o 50 proc., gdy czas między pierwotnym lotem a lotem zastępczym, z którego skorzystał pasażer, wynosił maksymalnie do:

  • 2 godz. na trasach do 1500 km,

  • 3 godz. na trasach powyżej 1500 km (w ramach UE) lub od 1500 do 3000 km w pozostałych przypadkach,

  • 4 godz. na w innych lotach niż wymienione.

Prawa pasażerów, którzy spotkali się z odmową przyjęcia na pokład, są regulowane przez Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 i zostały zaimplementowane w ogólnych warunkach przewozu wszystkich przewoźników, którzy świadczą usługi na terenie Polski. Poszczególne linie mogą dodatkowo oferować swoim klientom dodatkowe rekompensaty za niedogodności wynikłe z nadrezerwacji biletów – przykładowo:

  • overbooking Wizzair – w liniach Wizzair overbooking wiąże się z możliwości uzyskania przez pasażera, który nie został dopuszczony do lotu, bonusu w wysokości 20 proc. ceny zakupu anulowanej rezerwacji, który zostanie przekazany na konto WIZZ,

  • overbooking Lufthansa – zwrot kosztów i odszkodowania może – za zgodą klienta – nastąpić w formie voucheru na dowolny lot,

  • overbooking LOT - brak informacji o dodatkowych rekompensatach.

Monika Słupczyńska Monika Słupczyńska

Przeczytaj również

  • Monika Słupczyńska

Co można zabrać do samolotu? Do kabiny nie wniesiesz wszystkiego, co chcesz. Próba przemycenia ze sobą przedmiotów zabronionych może się skończyć ich utylizacją albo odmową wejścia na...

  • Monika Słupczyńska

Zastanawiasz się, jak sprawdzić biuro podróży, by mieć pewność, że działa legalnie i nie grozi mu bankructwo? To proste. Wystarczy skorzystać z rządowej wyszukiwarki, umożliwiającej szybki...

  • Monika Słupczyńska

Planujesz zagraniczny wyjazd do pracy, w celach turystycznych czy studenckich? Być może będziesz musiał wystąpić o wizę. Do jakich krajów Polacy potrzebują wizy? Sprawdzamy, gdzie wciąż...