poradnik

Oznaczenia opon – jak poprawnie je odczytać?

  • Zuzanna Jóźwiak
  • Komunikacja

Oznaczenia opon – jak poprawnie je odczytać?

Producenci, na wytwarzanych przez siebie oponach samochodowych, nanoszą różne oznaczenia. Zdarza się, że nawet dla doświadczonych kierowców są one zagadką. Zastanawiasz się, jak odczytać oznaczenie opon samochodowych? Przygotowaliśmy poradnik, w którym znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania.

 

Oznaczenia opony – poznaj najpopularniejsze

Jakie oznaczenia na oponachumieszczają ich producenci? Oznakowań jest sporo. Nie wszystkie jednak są wyszukiwane przez kierowców. Te, które najczęściej są obiektem zainteresowania poszukujących opon właścicieli aut, to:

  • M+S (mud and snow – błoto i śnieg)

Co oznacza M+S na oponie? Jest to oznaczenie, które możesz spotkać na różnych oponach, np. całorocznych lub terenowych. Umieszczenie oznaczenia M+S to deklaracja producenta, że opona została tak zaprojektowana, aby zapewniać optymalne warunki jazdy po śniegu i błocie. Nie oznacza to jednak, że opona ma właściwości zimowe. Aby tak było, obok oznaczenia M+S musi pojawić się jeszcze tzw. symbol alpejski – płatek śniegu i trzy szczyty górskie.

  • 3PMSF

Chcesz dowiedzieć się, co oznacza oznaczenie opon zimowych? 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), czyli wspomniany już tzw. symbol alpejski, znajduje się na tych oponach, które zostały zaprojektowane z myślą o ciężkich warunkach na drodze. Opony z oznaczeniem 3PMSF zapewniają dobrą przyczepność w czasie jazdy po śniegu i lodzie. Co ważne, symbol alpejski nie może znaleźć się na każdej oponie zimowej, ale tylko na tych, które przeszły testy.

  • FR

Oznaczenie FR jest stosowane w przypadku opon z rantem ochronnym. Rant chroniący felgę to rozwiązanie spotykane przede wszystkim w modelach niskoprofilowych (profil 55 lub niższy). Powodem jest większe ryzyko uszkodzenia felgi w oponach o niskim profilu. Oznaczenie FR nie jest jedynym, które może pojawić się na takiej oponie. Niektórzy producenci stosują wymiennie oznaczenie RFP lub MFS.

  • INSIDE i OUTSIDE

Kolejne, często spotykane oznaczenia opon to INSIDE I OUTSIDE. Wskazują one, jak należy prawidłowo zamontować zestaw opon asymetrycznych. W przypadku takich opon kierowcy nie mają dowolności: oznaczenie INSIDE powinno być skierowane przy montażu do wewnątrz, z kolei OUTSIDE na zewnątrz (powinieneś widzieć ten symbol już po zamontowaniu opon) pojazdu. Wymienione oznaczenia znajdziesz na asymetrycznych oponach letnich i zimowych.

  • RoF

Samodzielna zmiana opony, zwłaszcza w trasie, nie jest miłym doświadczeniem. Jeżeli chcesz uniknąć takiej konieczności to – poza dobrym ubezpieczeniem, o którym piszemy poniżej – powinieneś wybrać opony RoF (Run on Flat). Wyróżnia je sposób konstrukcji, dzięki któremu będziesz mógł dojechać do najbliższego warsztatu i tam wymienić oponę. Niestety, opony RoF są droższe od standardowych nawet o 100 proc.

  • TWI

TWI (Tread Wear Indicator) to wskaźnik zużycia bieżnika. Wskaźnik ten jest kluczowy, gdy mowa o bezpieczeństwie twoim i pasażerów. Korzystanie ze zużytych opon zagraża bezpieczeństwu na drodze i raz w roku powinieneś kontrolować stan bieżnika. Dopuszczalna głębokość bieżnika opony wynosi 1,6 mm. Opony z bieżnikiem poniżej tej wartości należy bezwzględnie wymienić.

  • VR lub ZR

W ten sposób producenci opon informują o maksymalnej prędkości, z jaką pojazd może się poruszać na danym ogumieniu. Co jednak ważne, podana prędkość dotyczy pełnego dopuszczalnego obciążenia auta. VR oznacza możliwość poruszania się z prędkością do 210 km/h, a ZR do 240 km/h przy maksymalnym obciążeniu pojazdu. Jeżeli na oponie znajduje się oznaczenie np. 215/50 VR17 95W, to z pełnym obciążeniem będziesz mógł poruszać się z maksymalną prędkością 210 km/h.

Oznaczenia nie znajdują się wyłącznie na oponach, ale również na felgach. Co oznacza ET na feldze? ET (Einpresstiefe) to tzw. współczynnik odsadzenia. Wartość tego parametru wyraża odległość pomiędzy płaszczyzną montażu felgi a płaszczyzną jej symetrii.

Jak sprawdzić rok produkcji opony?

Na oponach producenci zamieszczają informację o dacie ich produkcji. Jak sprawdzić rocznik opony? Gdzie na oponach jest rok produkcji? Na bocznej ścianie opony znajdziesz kod DOT. Kończy się on wklęsłym owalem, w którym znajdziesz liczbę. Przykładowo może to być 2420. Taki zapis powinieneś odczytać następująco:

  • dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku – w tym przykładzie będzie to 24 tydzień,
  • dwie kolejne cyfry oznaczają rok – w przykładzie będzie to 2020 r.

Datę produkcji opon powinieneś sprawdzić przed ich zakupem. Dlaczego? Z czasem nawet nieużywane opony tracą swoje właściwości.

 

Jak czytać rozmiar opon?

cyfr i liter umieszczony na ich boku. Przykładowo oznaczenie opon może być następujące: 215/50/R17 95V, gdzie:

  • 215 – to szerokość opony, którą producent wyraża w milimetrach,
  • 50 – profil opony w wartości procentowej,
  • R – oznaczenie opony radialnej,
  • 17 – rozmiar felgi; ten parametr jest podawany w calach,
  • 95V – indeks prędkości, czyli maksymalna prędkość, jaką kierowca będzie mógł rozwinąć, posiadając te opony; w tym przypadku będzie to 240 km/h.

Wymieniasz opony w kupionym samochodzie i nie możesz odczytać oznaczeń? Pamiętaj, że informacje o rozmiarze opony są też umieszczane na niektórych elementach pojazdu, np. na słupku przy drzwiach kierowcy.

 

Czy warto kupić ubezpieczenie opon?

Sporo zapłaciłeś za zestaw opon do swojego pojazdu? Rozważ zakup ubezpieczenia opon. To produkt oferowany przez wielu ubezpieczycieli. Z reguły jest on dostępny w pakiecie z innym ubezpieczeniem komunikacyjnym – obowiązkowym OC lub dodatkowym AC.

Przy zakupie ubezpieczenia OC sprawdź, czy ubezpieczenia opon lub assistance (które zapewni ci holowanie np. po przebiciu opony) nie otrzymałeś w gratisie. Zdarza się, że kierowcy nie są świadomi tego, że posiadają dodatkową polisę i mogą skorzystać ze wsparcia ubezpieczyciela.

Czy warto ubezpieczyć opony? Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam, biorąc pod uwagę swoje potrzeby. Kupując ubezpieczenie opon, możesz liczyć na:

  • wsparcie techniczne – będzie to np. naprawa uszkodzonej opony na miejscu zdarzenia,
  • holowanie do warsztatu – gdy naprawa na miejscu nie będzie możliwa,
  • pokrycie kosztów naprawy – części i usług fachowców.

W zależności od oferty ubezpieczyciela będziesz mógł liczyć na pomoc, jeżeli do uszkodzenia opony dojdzie w Polsce lub poza jej granicami.

Ubezpieczenie opon – przykładowe oferty

mtu24.pl – Ubezpieczenie opon

  • Pomoc m.in. po zderzeniu się pojazdów, wandalizmie, pożarze – pokrycie kosztów wymiany opony, naprawy opony;
  • Suma ubezpieczenia – 1000 zł, brak udziału własnego;
  • Zakres terytorialny – Polska;
  • Holowanie na odległość do 150 km;
  • Pomoc po jednym zdarzeniu w trakcie trwania umowy.

Wiener – Auto Assistance Opony

  • Wymiana opony na miejscu zdarzenia i pokrycie kosztów;
  • Holowanie pojazdu do warsztatu;
  • Naprawa uszkodzonego ogumienia;
  • Pomoc informacyjna, np. o najbliższych sklepach z oponami, zakładach wulkanizacyjnych;
  • Pomoc wyłącznie na terenie Polski.

Uniqa (AXA) – Ubezpieczenie opon

  • Umowa ubezpieczenia jest zawierana wyłącznie z OC – umowa na 12 miesięcy;
  • Pomoc po: awarii, wypadku, uszkodzeniu ogumienia;
  • Wymiana koła na miejscu zdarzenia (tylko drogi utwardzone);
  • Holowanie auta do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego;
  • Pomoc 24 godziny na dobę na terenie Polski.

 

Ile kosztuje ubezpieczenie opon? To jedno z tańszych dodatkowych ubezpieczeń komunikacyjnych, z jakich możesz skorzystać. Składka ubezpieczeniowa wynosi kilkanaście złotych rocznie – w firmie AXA ceny zaczynają się od 19 zł za rok.

Zdecydowałeś się na zakup ubezpieczenia opon? Zapoznaj się dokładnie z wyłączeniami. To lista okoliczności, w których firma ubezpieczeniowa ci nie pomoże. W przypadku awarii ogumienia taka sytuacja będzie mieć miejsce wówczas, gdy do zdarzenia doszło na drodze nieutwardzonej lub w miejscu, do którego wjazd jest niedozwolony.

Zuzanna Jóźwiak Zuzanna Jóźwiak

Przeczytaj również

  • Zuzanna Jóźwiak

Wiele osób decyduje się na podróże z dzieckiem już od jego najmłodszych lat. Dla malucha to nowe przeżycie dlatego warto zadbać o jego szczególny komfort – zwłaszcza jeśli...

  • Patrycja Kowalewska

W przypadku planowania wyjazdów za granicę coraz częściej turyści wybierają przejazd samochodem osobowym. Związane jest to głównie ze stale rosnącą jakością dróg oraz mniejszymi...

  • Monika Słupczyńska

Każdy właściciel pojazdu zarejestrowanego w Polsce ma obowiązek wykupienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zakup OC wiąże się ze stosunkowo dużym wydatkiem. Jest on uciążliwy...