Pakiet Mobilności – czym jest i jakie zmiany wprowadza?

W lutym 2022 roku zostały wprowadzone nowelizacje ustaw o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców, których celem jest dostosowanie przepisów do unijnego Pakietu Mobilności. Przewoźnicy zajmujący się realizacją przewozów międzynarodowych są obecnie zobligowani do przestrzegania wielu przepisów, które zmieniają rynek usług transportowych.

Czym jest Pakiet Mobilności?

Pakiet Mobilności został w 2020 roku ogłoszony przez Parlament Europejski. Jest on zbiorem regulacji prawnych, które dotyczą transportu drogowego. Jego celem jest poprawienie warunków pracy kierowców, a także regulacja rynku transportowego. Przepisy Pakietu Mobilności tyczą się między innymi:

  • pracy kierowców – godziny jazdy i odpoczynki,

  • delegowania kierowców,

  • kabotażu,

  • tachografów,

  • działalność przedsiębiorstw transportowych.

Jakie zmiany zostały wprowadzone w ramach Pakietu Mobilności w 2020 roku?

Od 2020 roku obowiązują już pierwsze zmiany, które wprowadził Pakiet Mobilności. Dotyczą one czasu pracy kierowców i odpoczynku:

  • kierowcy mają możliwość powrotu do domu lub bazy firmy na co najmniej 45 godzin raz na cztery tygodnie (w przypadku skróconych tygodniowych odpoczynków powrót ma się odbyć raz na trzy tygodnie),

  • kierowcy mają obowiązek odbywania regularnych tygodniowych odpoczynków poza kabiną pojazdów,

  • wprowadzono możliwość wydłużenia czasu jazdy przez kierowców do maksymalnie 2 godzin, ale tylko w przypadku powrotu do bazy firmy, ale tylko pod warunkiem podania przyczyny i udokumentowania tego;

  • wprowadzono tygodniowy i dwutygodniowy czas pracy – w czasie jednego tygodnia czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 56 godzin, natomiast dwutygodniowy czas pracy kierowcy powinien wynosić 90 godzin. W związku z tym, jeśli w pierwszym tygodniu kierowca prowadzi 56 godzin, to w drugim tygodniu będzie mógł przebywać w pracy za kierownicą tylko przez 34 godziny.

Zmiany wprowadzone od 2022 roku

W 2022 roku zostały wprowadzone kolejne zmiany dotyczące Pakietu Mobilności. W lutym wprowadzono:

  • wynagrodzenie pracowników – przepisy te dotyczą jedynie przewozów cross trade (z jednego kraju Unii Europejskiej do drugiego – oba kraje nie są siedzibą firmy) oraz przewozów kabotażowych. Kierowcy muszą otrzymywać wynagrodzenie w wysokości takiej samej, jak kierowcy w państwie, w którym aktualnie się znajdują. Nie dotyczy to przewozów tranzytowych i bilateralnych;

  • wpis w tachografie – kierowca, który przekroczył granicę państwa, ma obowiązek zatrzymać się na najbliższym postoju, aby zrobić wpis w urzędzie z symbolem kraju, w którym właśnie się znajduje. W 2025 będzie trzeba wymienić tachografy na te II generacji, które będą robić wpisy automatycznie;

  • system IMI – obowiązkiem firm transportowych jest zgłoszenie do systemu ogólnoeuropejskiego delegowanych kierowców, którzy realizują przejazdy kabotażowe i cross trade. Kierowca musi mieć przy sobie kopię zgłoszenia zawierającą kod QR, który ma za zadanie ułatwiać kontrolę;

  • kabotaż – kierowca, który wykonuje przejazdy kabotażowe, ma obowiązek wykonania zjazdu do bazy w kraju raz na 8 tygodni. Ten sam pojazd  może wykonać jedynie 3 przejazdy w ciągu 7 dni w jednym państwie Unii Europejskiej;

  • baza firmy transportowej – baza eksploatacyjna musi posiadać określoną liczbę miejsc postojowych.

W maju i w czerwcu zostały wprowadzone następujące przepisy:

  • pojazdy od 1,5 t z licencją transportową – firmy mają obowiązek posiadania licencji transportowej oraz zezwolenia na wykonywanie zawodu. Do tego będą mogły wyznaczyć osobę, która będzie spełniać obowiązki osoby zarządzającej transportem;

  • zabezpieczenie finansowe pojazdów od 2,5 t DMC – zabezpieczenie na pierwszy pojazd wynosi 1800 euro, natomiast na kolejne pojazdy 900 euro;

  • rejestracja firmy – przewoźnicy, którzy zajmują się transportem pojazdami do 2,5 tony DMC muszą posiadać siedzibę firmy;

  • rozszerzenie zasad Pakietu Mobilności – firmy, które korzystają z pojazdów od 2,5 tony DMC podlegają przepisom wspólnym o licencjach i kabotażu.

Planowane zmiany na kolejne lata za sprawą Pakietu Mobilności

W kolejnych latach zostanie wprowadzonych więcej zmian. Na 2023 rok przewiduje się m.in. obowiązkowe tachografy II generacji dla pojazdów, których masa przekracza 3,5 tony. Z początkiem 2025 roku wszystkie pojazdy, które posiadają tachografy analogowe lub cyfrowe, będą musiały je wymienić na tachografy II generacji. Od sierpnia 2025 roku tachografy II generacji mają zostać zastąpione przez te z I generacji.

W 2026 roku zostaną wprowadzone ostatnie z planowanych zmian. Będą dotyczyły pojazdów o masie od 2,5 tony do 3,5 tony. Od lipca obowiązkowo będą musiały posiadać tachografy II generacji.

Patrycja Kowalewska Patrycja Kowalewska

Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również

  • Mikołaj Fidziński

Autostrada to droga szybkiego ruchu. Jej wyróżnik stanowią dwie oddzielone barierą jezdnie skierowane w przeciwną stronę. Przed wjazdem na autostradę znajduje się znak informujący kierowcę, że...

  • Marek Pawłowski

Obecnie trudno wyobrazić sobie długą trasę, czy nawet drogę do sklepu w dużym mieście bez GPS. Łatwiejsze poruszanie się po drogach umożliwia nam zaawansowana technologia i dlatego nie każdy musi...

  • Klaudia Malinowska

Podróże kamperem mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Faktem jest, że popyt w tym obszarze stale wzrasta, a to szczególnie za sprawą pandemii, która niejako...