poradnik

Paliwo zimowe - od kiedy, czy warto stosować dodatki do paliwa

  • Anna Buczkowska
  • Komunikacja

Paliwo zimowe - od kiedy, czy warto stosować dodatki do paliwa

Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że podczas okresu jesienno-zimowego na stacjach lejemy inne niż latem paliwo zimowe. Po określonej dacie, właściciele stacji muszą sprzedawać paliwa przystosowane do niskich temperatur. Pytanie tylko: po co takie wymagania i w czym mają nam pomóc?

Rodzaje paliwa

W Polsce występują znaczne różnice między warunkami latem i zimą. Jednym z czynników pomagających w pracy silnika spalinowego zimą jest odpowiednie paliwo.

Gdy temperatury spadają, paliwo, które bez problemów sprawdza się latem, zimą mogłoby unieruchomić samochód. Dotyczy to przede wszystkim samochodów z silnikami Diesla, gdzie paliwo jest bardziej wrażliwe na spadek temperatury.

Producenci paliw mają w swojej ofercie trzy podstawowe rodzaje paliw:

  1. letnie,
  2. przejściowe,
  3. zimowe.

W zależności od aktualnej daty, na stacje benzynowe dostarczane są odpowiednie paliwa.

Paliwo zimowe a letnie - czym się różnią?

Benzyna

W przypadku benzyny, która jest mniej wrażliwa na zmiany temperatur, główną różnicą między paliwem letnim a zimowym jest inna prężność par.

LPG

Dla LPG również występuje zimowa odmiana. Zimowy gaz ma zwiększoną zawartość propanu, w porównaniu z paliwem sprzedawanym latem. Poprawia to parametry pracy silnika w niskich temperaturach, ale podnosi nieco cenę paliwa.

Olej napędowy

Najbardziej wrażliwym paliwem na obniżoną temperaturę jest olej napędowy. Jeżeli w czasie siarczystych mrozów w zbiorniku naszego samochodu będzie zalane paliwo letnie, istnieje duża szansa, że nie uda się uruchomić silnika. Z paliwa letniego przy ujemnych temperaturach może wytrącać się parafina, która z kolei zablokuje filtr paliwa, co uniemożliwi przepływ oleju napędowego do silnika. Paliwo zimowe ma obniżoną temperaturę mętnienia oraz zablokowania zimnego filtra.

Na stacjach dostępne są niekiedy również tzw. paliwa arktyczne. Ich parametry są jeszcze bardziej wyśrubowane, w porównaniu z tymi dla zwykłych paliw zimowych. Podczas gdy paliwa przejściowe nie powinny stwarzać problemów przy temperaturach do -10 st. C, zimowe do -20 st. C, to paliwa specjalne są przystosowane do pracy przy temperaturach dochodzących do nawet -30 st. C. Mowa tutaj o olejach napędowych, a temperatury odnoszą się do wartości przy których dochodzi do zablokowania filtra.

Paliwo zimowe - od kiedy jest na stacjach?

Każde z wymienionych wcześniej rodzajów paliw powinno być dostępne na stacjach o określonej porze:

  • paliwo letnie - od 1 maja do 30 września,
  • paliwo przejściowe - cały październik oraz od początku marca do końca kwietnia,
  • paliwo zimowe - od 1 listopada do końca lutego.

Należy przy tym pamiętać, że proces wymiany paliwa na stacjach zajmuje nieco czasu i daty rozpoczęcia sprzedaży paliw sezonowych mogą się różnić. Mogą one wynikać z regionu, działań poszczególnych właścicieli stacji, a także wielkości samej stacji. W przypadku paliw zimowych nieprzekraczalna data wprowadzenia ich do sprzedaży to 16 listopada.

Czy można jeździć na paliwie letnim zimą?

Gdy pokonujemy niewielkie przebiegi może się zdarzyć, że zima zastanie nas z pełnym zbiornikiem letniego paliwa. To, czy możemy mieć problemy w czasie jazdy na takim paliwie zależy przede wszystkim od temperatur, które aktualnie panują. Gdy na termometrach nie pojawiają się ujemne wartości nie będzie problemów z pracą silnika na letnim paliwie.

Dodatki do paliwa - kiedy je stosować?

Jeżeli jednak w najbliższym czasie prognozowany jest spadek temperatur znacznie poniżej zera, warto zawczasu się przygotować. Nie będzie konieczna wymiana paliwa na zimowe, wystarczy zastosować specjalny dodatek na zimę. Wskazane jest to przede wszystkim dla posiadaczy samochodów z silnikiem Diesla. Jaki dodatek do Diesla zastosować? Temperaturę zablokowania filtra pomoże obniżyć depresator, który można zakupić np. w sklepie motoryzacyjnym. Należy wlać go do zbiornika przed rozpoczęciem mrozów, tak aby mógł dobrze zadziałać.

Dodatki do paliwa - czy warto je stosować?

Jeżeli temperatury mają spaść w okolice -20 st. C warto zastosować dodatki do paliwa, również zimowego. Wówczas zmniejszymy ryzyko unieruchomienia samochodu nawet w największe mrozy.

Anna Buczkowska Anna Buczkowska

Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również

  • Klaudia Malinowska

Podróże kamperem mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Faktem jest, że popyt w tym obszarze stale wzrasta, a to szczególnie za sprawą pandemii, która niejako...

  • Klaudia Malinowska

Rejestrator jazdy jest urządzeniem elektronicznym, który nagrywa otoczenie w trakcie przemieszczania się samochodem. Ten sprzęt może być pomocny nie tylko jako zabezpieczenie w przypadku...

  • Anna Buczkowska

Podzespoły w samochodzie z czasem się zużywają i po przejechaniu wielu kilometrów np. wymiana paska klinowego może być konieczna i nie będzie w tym nic nadzwyczajnego. O tym, jak ważna jest to...