poradnik

Płyny w samochodzie – kiedy je wymieniać?

  • Zuzanna Jóźwiak
  • Komunikacja

Płyny w samochodzie – kiedy je wymieniać?

Płyny eksploatacyjne w samochodzie należy systematycznie wymieniać – wie o tym każdy kierowca. Niestety, na zaleceniach producentów płynów eksploatacyjnych nie zawsze można polegać. Co ile wymieniać płyn chłodniczy, hamulcowy, do spryskiwaczy i silnikowy?

 

Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy odpowiada za utrzymanie optymalnej temperatury poszczególnych elementów silnika. Nie bez powodu zalecana jest jego regularna wymiana – pamiętając o niej, możesz przedłużyć żywotność swojego samochodu. Co ile wymieniać płyn chłodniczy? Według specjalistów zależy to od jego rodzaju:

  • Płyn krzemianowy (IAT) powinien być wymieniany co dwa lata. Z reguły ten płyn stosowany jest w starszych pojazdach.
  • Płyn bezkrzemianowy (OAT) można wymieniać rzadziej – zalecana jest wymiana co pięć lat. Formuła tego płynu jest bezpieczna dla elementów wykonanych z aluminium.
  • Płyn z kwasami organicznymi i krzemianami w składzie (HOAT). Charakterystyczna jest dla niego wydłużona trwałość – taki płyn należy wymieniać co pięć lat.

Płyn chłodzący ma określone właściwości. Przy jego wymianie najlepiej kierować się wskazówkami zawartymi w instrukcji. Czy można mieszać płyn chłodniczy i jego różne marki? Nie. Ważne jest, aby zawsze stosować produkt tego samego producenta – mieszanie płynów nie jest zalecane.

Kontrolka płyn chłodniczy ma postać czerwonej bojki w wodzie. Jeżeli to właśnie ta kontrolka włączyła się w twoim samochodzie, nie zwlekaj – oznacza ona wysoką temperaturę płynu chłodniczego. Jak najszybciej powinieneś znaleźć źródło problemu i uzupełnić zapas tego płynu eksploatacyjnego.

Co ile wymieniać płyn hamulcowy?

Wymiana płynu hamulcowego powinna odbywać się co dwa lub trzy lata. Powodem, dla którego płyn hamulcowy musi być wymieniany, są jego właściwości – jest on higroskopijny, a to oznacza, że pochłania wilgoć. Jeżeli do płynu hamulcowego dostanie się woda (wystarczy zaledwie jeden proc.), to skuteczność hamowania się obniży. To z kolei może doprowadzić do groźnej sytuacji na drodze.

Jak wymienić płyn hamulcowy? Możesz to zrobić bez pomocy fachowca, ale nie jest to opcja polecana. Powodem jest proces wymiany płynu. Polega on na wykonaniu następujących czynności:

  • Usunięciu wszystkich kół. W tym celu samochód musi zostać osadzony np. na podstawkach lub na podnośniku hydraulicznym.
  • Odkręceniu odpowietrzników. Ważna jest kolejność – będzie ona inna dla samochodów z ABS, a inna dla pojazdów bez niego.
  • Podłączeniu samochodu pod komputer diagnostyczny. Jest to niezbędne w przypadku nowych aut – w przeciwnym razie system może stwierdzić awarię układu hamulcowego.

Fachowcy dobiorą również prawidłowy płyn hamulcowy. Profesjonalna wymiana tego płynu eksploatacyjnego w warsztacie nie jest przy tym specjalnie kosztowna – za usługę możesz zapłacić mniej niż 100 zł. Jeżeli nie jesteś pasjonatem motoryzacji i nie masz własnego przydomowego warsztatu, wymianę płynu hamulcowego lepiej zostawić fachowcom.

Kontrolując regularnie poziom płynu hamulcowego, możesz upewnić się, że nie dochodzi do jego wycieku. Brak płynu hamulcowego oznacza poważne problemy na drodze – hamulce nie będą działać. Najlepiej poziom płynów eksploatacyjnych – w tym hamulcowego – sprawdzać regularnie, np. raz w miesiącu przy okazji wizyty na stacji paliw.

Co ile uzupełniać płyn do spryskiwaczy?

Częstotliwość uzupełniania płynu do spryskiwaczy zależy głównie od nawyków kierowcy. Niektórzy bardzo skrupulatnie przygotowują się do jazdy – często używają spryskiwaczy, aby zapewnić sobie jak najlepszą widoczność. Wówczas z naturalnych względów poziom płynu trzeba uzupełniać częściej.

Niezależnie od tego, jakie masz przyzwyczajenia, powinieneś pamiętać, że płyn do spryskiwaczy dzieli się na:

  • Płyn do spryskiwaczy letni. Lepiej radzi on sobie z usuwaniem np. owadów, kurzu czy błota. Dodatkowo ma przyjemniejszy zapach niż płyn dedykowany do ujemnej temperatury.
  • Płyn do spryskiwaczy zimowy. Wyróżnia się on składem – zawiera substancje, które nie zamarzają w niskich temperaturach. Zimowe płyny do spryskiwaczy mogą mieć w składzie także alkohol.

Jeżeli używasz spryskiwaczy jedynie wówczas, gdy musisz, to o uzupełnianiu płynu do nich powinieneś pamiętać dwa razy w roku. Wymiana tego płynu eksploatacyjnego jest konieczna przed sezonem zimowym. Korzystanie z letniego płynu do spryskiwaczy w najzimniejsze miesiące roku nie jest rozsądnym rozwiązaniem. Może wówczas okazać się, że nie będziesz mógł skorzystać z płynu wówczas, gdy będzie on potrzebny.

 

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Kolejny płyn eksploatacyjny, który należy systematycznie wymieniać, to olej silnikowy. Wymiana oleju jest niezbędna nie tylko ze względu na jego zużycie, ale również utratę właściwości smarnych. Co ile wymieniać olej silnikowy? Należy to robić:

  • Raz w roku – przy założeniu, że rocznie pokonujesz nie więcej niż 15 tys. km.
  • Odpowiednio częściej. W przypadku większego przebiegu powinieneś do warsztatu samochodowego udawać się np. dwa razy w roku.

Słyszałeś o olejach silnikowych typu long life? Niestety, według fachowców nie zawsze się one sprawdzają, choć reklamowane są tym, że pozwalają na wymianę po przejechaniu 30 tys. km. Jazda z olejem silnikowym, który stracił swoje właściwości, jest niebezpieczna i w perspektywie oznacza duże koszty – dojść może do uszkodzenia m.in. panewek czy zatarcia tłoków.

W nowszych samochodach często komputer pokładowy podpowiada, kiedy jest dobry czas na wymianę oleju. Czy warto kierować się wskazaniami elektroniki? Pracownicy warsztatów samochodowych zaznaczają, że niekoniecznie – wyliczenia producentów mogą być zawodne, a to może w konsekwencji doprowadzić do uszkodzeń silnika. W tym przypadku najlepiej kierować się przebiegiem.

Zuzanna Jóźwiak Zuzanna Jóźwiak

Przeczytaj również

  • Marek Pawłowski

Wielu kierowcom manewr zawracania sprawia spory problem, a to dlatego, że nie są oni pewni, czy w danym miejscu mogą go wykonać. Nie chcesz narazić się na mandat lub kolizję? Sprawdź, kiedy...

  • Klaudia Malinowska

Dziura w oponie to coś, czego kierowcy nie lubią najbardziej. Jednocześnie nie każde uszkodzenie opony oznacza, że nie można jej dalej eksploatować. Dowiedz się, kiedy możliwa jest naprawa opony, a...

  • Patrycja Kowalewska

Przy zakupie samochodu możesz niesłusznie zwracać uwagę wyłącznie na moc silnika. Tymczasem istotny jest też moment obrotowy silnika. Czym jest moment obrotowy i jak powinieneś interpretować wartości...