poradnik

Reflektory adaptacyjne – czym są, jak działa układ adaptacyjny reflektorów

  • Patrycja Kowalewska
  • Komunikacja

Reflektory adaptacyjne – czym są, jak działa układ adaptacyjny reflektorów

Reflektory adaptacyjne powstały po to, by cieszyć kierowców jasno oświetloną drogą, a także w celu podniesienia bezpieczeństwa. Początkowo tego typu oświetlenie było elementem wyposażenie wyłącznie samochodów klasy premium, dziś są coraz bardziej powszechnie stosowane również w modelach aut ze średniej półki. Czym dokładnie są reflektory adaptacyjne i w jakich samochodach można je znaleźć?

Reflektory adaptacyjne – co to takiego?

Reflektory adaptacyjne, zwane również AHS (ang. Adaptive High-beam System) działają w oparciu o dwie technologie generowania źródeł światła – ksenonową/bi-ksenonową lub LED. Za twórcę tego oświetlenia samochodowego uznawany jest koncern Toyota, który wprowadził adaptacyjne reflektory ksenonowe, by poprawić widoczność kierowców, a tym samym bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.

Jak działa układ adaptacyjny reflektorów?

Układ adaptacyjny reflektorów działa na zasadzie automatycznego dostosowywania (adaptacji) kierunku, rodzaju i natężenia oświetlenia do warunków panujących w czasie jazdy samochodem. Światła są w stanie reagować na takie czynniki, jak: prędkość pojazdu, pory dnia, a także kierunku, w jakim kierowca ma zamiar jechać (w przypadku wykonywania skrętu na skrzyżowaniu, reflektory adaptacyjne zmniejszają zasięg świecenia do przodu, zwiększając za to świecenie na boki, poprawiając tym samym widoczność pobocza).

Nowoczesne reflektory adaptacyjne LED są obrotowe, dzięki czemu mogą poszerzyć pole widzenia, a nawet oświetlić teren za niską przeszkodą. Posiadają również system samopoziomowania przeciwdziałając nagłym ruchom światła, gdy auto porusza się po nierównościach, a tym samym nie oślepiając kierowców jadących z naprzeciwka. Adaptacyjne reflektory są również wyposażone w czujniki, dzięki którym światła stają się automatyczne, czyli potrafią przełączyć się z drogowych na mijania, gdy czujniki zidentyfikują nadjeżdżający z naprzeciwka pojazd.

Jak funkcjonują reflektory adaptacyjne w poszczególnych samochodach?

Producenci samochodów wykorzystują różne systemy i czujniki do budowy reflektorów adaptacyjnych. Coraz częściej spotykane są połączenia pomiędzy tego typu oświetleniem a kamerami zamontowanymi w pojeździe, a także z danymi lokalizacji GPS. Pozwala to w jeszcze większym stopniu dopasować intensywność i rodzaj światła do rodzaju drogi, natężenia ruchu oraz nawierzchni. Producenci nie tylko prześcigają się w udoskonalaniu systemów reflektorów adaptacyjnych, ale też stosują zróżnicowane nazewnictwo. Poniżej przeczytasz o systemach reflektorów adaptacyjnych stosowanych przez dwóch producentów samochodów.

Reflektory adaptacyjne w Oplu

Opel przyjął nazwę dla reflektorów adaptacyjnych „AFL” (Adaptive Forward Lighting) i zastosował to rozwiązanie m.in. w modelu Insignia. Układ adaptacyjny reflektorów Opel Insignia posiada kilka funkcji, które wpływają na rozkład, zasięg i siłę wiązki światła dostosowanych do panujących warunków atmosferycznych, oświetlenia na zewnątrz oraz rodzaju drogi. Do najważniejszych dla kierowcy Opla Insigni funkcji reflektorów adaptacyjnych należą:

  • automatyczne oświetlenie miejskie włączane przy wykryciu przez czujnik oświetlenia ulicznego,
  • automatyczne boczne oświetlenie na drogach osiedlowych pozwalające zobaczyć pieszych na poboczu,
  • automatyczne oświetlenie przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych,
  • dynamiczne oświetlenie łuku drogi – reflektory dopasowują strumień światła do położenia kierownicy.

Reflektory adaptacyjne BMW

Reflektory adaptacyjne diodowe BMW nazywane są „Intelligent Headlight Technology”, czyli w tłumaczeniu na język polski „inteligentna technologia reflektorów”. Producent tych samochodów stosuje diodowe reflektory adaptacyjne (LED), które uznawane są za nieoślepiające. Pośród funkcji oświetlenia BMW znajdują się:

  • automatyczne doświetlanie zakrętów,
  • aktywne reagowanie na innych użytkowników drogi (automatyczne wyłączanie świateł drogowych),
  • zmienny rozkład światła podczas jazdy w mieście i na autostradzie,
  • doświetlenie dalej położonych terenów, nawet podczas jazdy na światłach mijania.

Patrycja Kowalewska Patrycja Kowalewska

Przeczytaj również

  • Marek Pawłowski

Każdego dnia firmy transportowe podejmują się przewozu różnych towarów. Szczególne wymogi muszą przy tym spełnić podmioty oferujące transport substancji niebezpiecznych. Czym są...

  • Zuzanna Jóźwiak

Interesuje cię sprowadzenie motocykla z zagranicy? Musisz przygotować się na spory wydatek i wiele formalności. Zobacz, jak zarejestrować motocykl z zagranicy i ile to kosztuje. Sprowadzenie...

  • Anna Buczkowska

Po drogach poruszają się już samochody z ISA, czyli inteligentnym asystentem prędkości. Zastanawiasz się, jak funkcjonuje to udogodnienie dla kierowców? Wyjaśniamy zasady działania ISA i...