poradnik

Reflektory adaptacyjne – czym są, jak działa układ adaptacyjny reflektorów

  • Patrycja Kowalewska
  • Komunikacja

Reflektory adaptacyjne – czym są, jak działa układ adaptacyjny reflektorów

Reflektory adaptacyjne powstały po to, by cieszyć kierowców jasno oświetloną drogą, a także w celu podniesienia bezpieczeństwa. Początkowo tego typu oświetlenie było elementem wyposażenie wyłącznie samochodów klasy premium, dziś są coraz bardziej powszechnie stosowane również w modelach aut ze średniej półki. Czym dokładnie są reflektory adaptacyjne i w jakich samochodach można je znaleźć?

Reflektory adaptacyjne – co to takiego?

Reflektory adaptacyjne, zwane również AHS (ang. Adaptive High-beam System) działają w oparciu o dwie technologie generowania źródeł światła – ksenonową/bi-ksenonową lub LED. Za twórcę tego oświetlenia samochodowego uznawany jest koncern Toyota, który wprowadził adaptacyjne reflektory ksenonowe, by poprawić widoczność kierowców, a tym samym bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.

Jak działa układ adaptacyjny reflektorów?

Układ adaptacyjny reflektorów działa na zasadzie automatycznego dostosowywania (adaptacji) kierunku, rodzaju i natężenia oświetlenia do warunków panujących w czasie jazdy samochodem. Światła są w stanie reagować na takie czynniki, jak: prędkość pojazdu, pory dnia, a także kierunku, w jakim kierowca ma zamiar jechać (w przypadku wykonywania skrętu na skrzyżowaniu, reflektory adaptacyjne zmniejszają zasięg świecenia do przodu, zwiększając za to świecenie na boki, poprawiając tym samym widoczność pobocza).

Nowoczesne reflektory adaptacyjne LED są obrotowe, dzięki czemu mogą poszerzyć pole widzenia, a nawet oświetlić teren za niską przeszkodą. Posiadają również system samopoziomowania przeciwdziałając nagłym ruchom światła, gdy auto porusza się po nierównościach, a tym samym nie oślepiając kierowców jadących z naprzeciwka. Adaptacyjne reflektory są również wyposażone w czujniki, dzięki którym światła stają się automatyczne, czyli potrafią przełączyć się z drogowych na mijania, gdy czujniki zidentyfikują nadjeżdżający z naprzeciwka pojazd.

Jak funkcjonują reflektory adaptacyjne w poszczególnych samochodach?

Producenci samochodów wykorzystują różne systemy i czujniki do budowy reflektorów adaptacyjnych. Coraz częściej spotykane są połączenia pomiędzy tego typu oświetleniem a kamerami zamontowanymi w pojeździe, a także z danymi lokalizacji GPS. Pozwala to w jeszcze większym stopniu dopasować intensywność i rodzaj światła do rodzaju drogi, natężenia ruchu oraz nawierzchni. Producenci nie tylko prześcigają się w udoskonalaniu systemów reflektorów adaptacyjnych, ale też stosują zróżnicowane nazewnictwo. Poniżej przeczytasz o systemach reflektorów adaptacyjnych stosowanych przez dwóch producentów samochodów.

Reflektory adaptacyjne w Oplu

Opel przyjął nazwę dla reflektorów adaptacyjnych „AFL” (Adaptive Forward Lighting) i zastosował to rozwiązanie m.in. w modelu Insignia. Układ adaptacyjny reflektorów Opel Insignia posiada kilka funkcji, które wpływają na rozkład, zasięg i siłę wiązki światła dostosowanych do panujących warunków atmosferycznych, oświetlenia na zewnątrz oraz rodzaju drogi. Do najważniejszych dla kierowcy Opla Insigni funkcji reflektorów adaptacyjnych należą:

  • automatyczne oświetlenie miejskie włączane przy wykryciu przez czujnik oświetlenia ulicznego,
  • automatyczne boczne oświetlenie na drogach osiedlowych pozwalające zobaczyć pieszych na poboczu,
  • automatyczne oświetlenie przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych,
  • dynamiczne oświetlenie łuku drogi – reflektory dopasowują strumień światła do położenia kierownicy.

Reflektory adaptacyjne BMW

Reflektory adaptacyjne diodowe BMW nazywane są „Intelligent Headlight Technology”, czyli w tłumaczeniu na język polski „inteligentna technologia reflektorów”. Producent tych samochodów stosuje diodowe reflektory adaptacyjne (LED), które uznawane są za nieoślepiające. Pośród funkcji oświetlenia BMW znajdują się:

  • automatyczne doświetlanie zakrętów,
  • aktywne reagowanie na innych użytkowników drogi (automatyczne wyłączanie świateł drogowych),
  • zmienny rozkład światła podczas jazdy w mieście i na autostradzie,
  • doświetlenie dalej położonych terenów, nawet podczas jazdy na światłach mijania.

Patrycja Kowalewska Patrycja Kowalewska

Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również

  • Patrycja Kowalewska

Status dowodu rejestracyjnego to coś, co interesuje kierowców ubiegających się o ten dokument. Chociaż od 2018 roku nie musimy mieć go przy sobie podczas kontroli drogowej (na terenie Polski),...

  • Patrycja Kowalewska

Zawodowi kierowcy doskonale znają zasady poruszania się po różnych rodzajach dróg. Jeżeli na co dzień jeździsz samochodem w obrębie swojego miasta i jego najbliższych okolic, to przed...

  • Marek Pawłowski

Okazało się, że naprawa twojego samochodu jest nieopłacalna? Jeżeli nie chcesz dalej płacić za obowiązkowe ubezpieczenie OC, pozostaje ci wyrejestrować auto. Złożenie wniosku o wyrejestrowanie...