poradnik

Rozpórka kielichów - co daje, po co ją montować. To przydatne rozwiązanie w samochodach cywilnych?

  • Patrycja Kowalewska
  • Komunikacja

Rozpórka kielichów - co daje, po co ją montować. To przydatne rozwiązanie w samochodach cywilnych?

Rozpórka kielichów to element, który najczęściej można spotkać w samochodach sportowych, czyli tam, gdzie liczą się jak najlepsze osiągi, a na pojazd działają ekstremalnie duże obciążenia. Czy zatem warto montować rozpórkę do samochodu cywilnego?

Rozpórka kielichów - czym jest?

Rozpórka kielichów jest to element, którym połączone są kielichy i w pewien sposób zamyka on od góry zawieszenie. Wówczas nadwozie się usztywnia i jest już bardziej odporne za działanie obciążeń w czasie jazdy.

Co daje rozpórka kielichów?

Rozpórka kielichów - podobnie jak klatka bezpieczeństwa np. w samochodach rajdowych - podnosi sztywność karoserii. Trzeba pamiętać, że nadwozia współczesnych samochodów są budowane jako konstrukcje samonośne, bez ramy. Wiele zgrzanych ze sobą blach może się w nieznaczny sposób wyginać. Dobrze widoczne jest to na kielichach przedniego zawieszenia. Elementy te, podczas pokonywania nierówności czy też zakrętów, są poddawane znacznym obciążeniom, pod wpływem których mogą się uginać.

Rozpórka kielichów - po co ją stosować?

Rozpórka kielichów może być montowana zarówno na kielichach przednich, jak i tylnych amortyzatorów. Bardziej rozpowszechnione jest pierwsze rozwiązanie, głównie z uwagi na bardziej zauważalne efekty umieszczenia tam rozpórki, jak i większe możliwości montażu.

Rozpórkę kielichów montuje się przede wszystkim dla poprawienia prowadzenia pojazdu i precyzji kierowania. Usztywnione zawieszenie będzie przenosiło bardziej bezpośrednio zamiary kierowcy na drogę, a mniej odkształcające się kielichy będą zapewniały lepszy kontakt kół z drogą.

Rozpórka kielichów w samochodach cywilnych - ma to sens?

Rozpórka kielichów to wyposażenie obowiązkowe samochodów wykorzystywanych wyczynowo. Również w przypadku pojazdów o poprawionych osiągach, czyli z podniesioną mocą silnika, usztywnionym zawieszeniem, lepszymi hamulcami połączenie kielichów od góry będzie miało sens. W takich samochodach występują znacznie większe obciążenia w trakcie agresywnej jazdy i efekt zastosowania rozpórki będzie zauważalny.

W przypadku samochodów cywilnych nie odczujemy dużej różnicy po montażu rozpórki, zwłaszcza, gdy zawieszenie skonfigurowane jest bardziej pod komfortową jazdę. Jednak efekt będzie widoczny przy zastosowaniu rozpórki w dość wyeksploatowanych samochodach. Ich karoseria nie jest już tak sztywna, jak po opuszczeniu fabryki i po zamontowaniu dodatkowego elementu pod maską możemy np. ograniczyć trzeszczenie plastików we wnętrzu.

Patrycja Kowalewska Patrycja Kowalewska

Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również

  • Klaudia Malinowska

Podróże kamperem mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Faktem jest, że popyt w tym obszarze stale wzrasta, a to szczególnie za sprawą pandemii, która niejako...

  • Klaudia Malinowska

Rejestrator jazdy jest urządzeniem elektronicznym, który nagrywa otoczenie w trakcie przemieszczania się samochodem. Ten sprzęt może być pomocny nie tylko jako zabezpieczenie w przypadku...

  • Anna Buczkowska

Podzespoły w samochodzie z czasem się zużywają i po przejechaniu wielu kilometrów np. wymiana paska klinowego może być konieczna i nie będzie w tym nic nadzwyczajnego. O tym, jak ważna jest to...