ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC

System ASR - jak działa kontrola trakcji?

Podczas ruszania, przyspieszania i hamowania koła samochodu mogą utracić przyczepność. Jednocześnie poślizg jednego auta jest niebezpieczny dla wszystkich pozostałych użytkowników drogi. Aby uniknąć tego zjawiska, w pojazdach montuje się systemy bezpieczeństwa, w tym ASR.

Co to jest ASR w samochodzie?

System ASR (czyli Acceleration Slip Regulation) bywa też określony jako „kontrola trakcji”. To system kontrolujący prędkości obrotowe kół. Aby ASR mógł działać, korzysta z czujników systemu ABS. W rezultacie w pojazdach, które nie są wyposażone w ABS, nie ma układu ASR.

Historia systemu ASR rozpoczęła się na początku lat 70. ubiegłego wieku. Pierwszymi samochodami wyposażonymi w skomputeryzowany układ podobny do ASR były pojazdy produkowane przez amerykańską markę Buick. Rozwiązanie to nie zdobyło jednak popularności - na dużą skalę kontrolę trakcji wprowadziły na rynek dopiero pod koniec lat 80. firmy BMW, Toyota i Mercedes-Benz.

Dziś kontrola trakcjijest na tyle zaawansowana, że zabezpiecza przed uślizgiem koła napędowe niezależnie od tego, czy są to koła przednie, tylne czy też na wszystkich osiach. Ze względów bezpieczeństwa układ ten jest montowany w każdym nowym pojeździe oferowanym na unijnym rynku.

Jak działa kontrola trakcji?

Do czego służy system ASR w samochodzie? Najprościej mówiąc, układ kontroli trakcji monitoruje i ingeruje w prędkość obrotową kół. Jeżeli w czasie jazdy dojdzie do sytuacji, w której rozbieżność między prędkością kół napędowych i nienapędowych będzie zbyt duża, system ASR wprowadzi korektę. Może ona polegać np. na zmniejszeniu mocy silnika. W efekcie kierowca ma szansę uniknąć poślizgu.

ASR w samochodzie to sprzymierzeniec kierowcy - układ reaguje szybciej niż człowiek. To z kolei przekłada się na wymierne korzyści: kontrola trakcji ułatwia szybkie włączenie się do ruchu, dynamiczne ruszanie spod świateł, pokonywanie zakrętów czy wspomaga jazdę na wzniesieniu. Jednocześnie kierującemu, który zbyt mocno wcisnął pedał gazu, trudniej będzie utracić kontrolę nad pojazdem -  nie będzie on więc stanowił zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego.

Kiedy wyłączyć kontrolę trakcji?

Mimo że kontrola trakcji to rozwiązanie, które chroni nie tylko kierowcę, ale też przewożonych przez niego pasażerów i pozostałych uczestników ruchu drogowego, to możliwe jest wyłączenie tego systemu. Kiedy należy wyłączyć ASR? Specjaliści zalecają naciśnięcie służącego do tego przycisku:

  • Podczas jazd na torze wyścigowym. Wówczas aktywacja układu ASR nie ma uzasadnienia.
  • W sytuacji, gdy pojazd znajduje się w warunkach niskiej przyczepności. Przykładowo w trakcie jazdy w śniegu, błocie czy piasku, przyczepność kół do podłoża będzie zdecydowanie gorsza, ale ASR będzie utrudniał ruszenie.

Wyłączenie systemu ASR powinno być traktowane jako wyjątek. Tymczasem zwłaszcza młodzi kierowcy, którzy często przeceniają swoje umiejętności za kierownicą, decydują się zrezygnować z kontroli trakcji.

Jedną z różnic między ASR i ESP jest to, że tego drugiego systemu nie można wyłączyć. Ponieważ jest on kluczowy dla zapobiegania wypadkom, to wielu producentów rezygnuje z oferowania kierowcom takiej możliwości.

 

ASR, ABS, ESP - czym różnią się te układy?

Dla współczesnych samochodów charakterystyczne jest to, że są one wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań. Najczęściej kierowcy doskonale wiedzą, w jaki sposób pomaga im w czasie prowadzenia samochodu system ABS. Kłopot pojawia się przy pytaniu, do czego służy system ASR i ESP. Oto, czym różnią się te trzy układy:

  1. ABS. Jego działanie polega na zapobieganiu blokadzie kół podczas hamowania. ABS wspomaga kierowcę także w trakcie awaryjnego hamowania w zakręcie.
  2. ASR. Jak już wspomniano, ASR ma za zadanie zapobiec poślizgowi kół - np. podczas włączania się do ruchu. Ze względu na sposób działania tego systemu można powiedzieć, że jest to odwrotność ABS.
  3. ESP. To system stabilizacji toru jazdy. Składa się on z szeregu czujników, które mierzą parametry jazdy. Gdy dochodzi do rozbieżności między wyznaczonym przez kierowcę torem jazdy a torem poruszania się samochodu, system ESP reaguje, przyhamowując odpowiednie koła. Dzięki temu kierowca może uniknąć poślizgu.

Nawet gdy kierowca nie wie, do czego służy system ASR, system ABS i system ESP, to poruszając się pojazdem wyposażonym w te układy, może czuć się bezpieczniej - otrzyma wsparcie, gdy będzie to niezbędne.

Systemy ABS, ASR i ESP łączy zasadniczy punkt wspólny, jakim jest podniesienie bezpieczeństwa w czasie korzystania z pojazdu. Szacuje się, że tylko ESP mógł zapobiec tysiącom wypadków na europejskich drogach.

Anna Buczkowska Anna Buczkowska

ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również