ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC

Tachograf cyfrowy – jak odczytywać i opisywać wydruki?

Jeżeli jesteś właścicielem floty autokarów lub samochodów ciężarowych, obowiązują cię szczegółowe przepisy. Pewnym ułatwieniem okazuje się tachograf cyfrowy. To urządzenie, które pozwala monitorować czas, prędkość i dystans w pracy kierowcy. Jego funkcjonalność pozwala na odczyty w każdym kraju UE. Zapoznaj się z niniejszym artykułem, aby poznać więcej szczegółów.

Jakie dane możesz otrzymać dzięki tachografowi cyfrowemu?

Karta kierowcy wydawana przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych (PWPW) służy do kontrolowania czasu pracy. Tachograf cyfrowy umożliwia uzyskanie kilku rodzajów wydruków:

  • dziennego z karty kierowcy,

  • dziennego pojazdu,

  • zakłóceń oraz zdarzeń z karty kierowcy,

  • zakłóceń oraz zdarzeń z pojazdu,

  • przypadki przekroczenia prędkości,

  • danych technicznych z urządzenia.

Na wydrukach znajdziesz:

Podstawowe informacje

Dane dotyczące kierowcy

Informacje odnośnie pojazdu

Dane tachografu

  • data wydruku,

  • rodzaj wydruku,

  • formy aktywności, tj. jazda, przerwa, inny rodzaj pracy, gotowość i czas rozpoczęcia i trwania;

  • godzina i kraj przekroczonej granicy;

  • aktywności;

  • braku karty w tachografie;

  • ostatnie pięć zdarzeń i usterki;

  • rubryki na wpisanie miejsca kontroli i podpisy zarówno kierującego jak i kontrolującego.

  • dane kierowcy,

  • numer i data ważności karty,

  • kraj pochodzenia i rodzaj karty kierowcy,

  • data ostatniej kontroli drogowej i aktywności przedstawionych na wydruku,

  • licznik dziennej obecności,

  • nr slotu, gdzie została zalogowana karta kierowcy.

  • nr VIN,

  • kraj pochodzenia,

  • numer rejestracyjny,

  • licznik początkowy w momencie logowania i po wylogowaniu.

  • rodzaj,

  • numer części,

  • data ostatniej kalibracji - nazwa i numer karty warsztatu za nią odpowiedzialnego.

Wydruki należy przechowywać przez minimum 28 dni od daty sporządzenia.

Jak odczytać tachograf?

Odczytywanie tachografu zostało uregulowane dzięki Rozporządzeniu Rady (EWG) NR 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Rozróżnia się je poprzez piktogramy, które są szczegółowo opisane w niniejszym dokumencie. Pozwala to na wyzbycie się barier językowych obsługującego, jak i samego urządzenia, wszystko jest jasne i czytelne.

Jak opisać wydruk z tachografu?

Dane z czytnika kart kierowcy muszą być systematycznie zbierane i poddawane skrupulatnej analizie. Przynajmniej co 28 dni w przypadku kierowców oraz co 90 dla pojazdów.

W zarobkowym prowadzeniu pojazdów wyróżnia się dzienny, tygodniowy oraz dwutygodniowy czas pracy kierowcy.

Przedział czasu

Maksymalny łączny czas jazdy

Dodatkowe informacje

jeden dzień

9 godzin

Na każde 4,5 godziny jazdy kierowca musi mieć przynajmniej 45 minut przerwy. Można je rozdzielić na bloki 30 lub 15-minutowe.

tydzień

56 godzin

dwa tygodnie

90 godzin

Kierowcy muszą również wiedzieć, że od 2020 roku obowiązują ich nowe przepisy dotyczące czasu pracy, które zostały ustanowione wraz z wejściem w życie Pakietu Mobilności. Najbardziej istotna jest dopuszczalna liczba godzin w tygodniowym i dwutygodniowym przedziale czasu pracy w przeliczeniu na jeden tydzień. Według tych przepisów tygodniowy czas pracy kierowcy może wynosić maksymalnie 56 godzin, a dwutygodniowy nie może przekroczyć 90 godzin. W przypadku dwutygodniowego czasu pracy kierowcy i wspomnianego przeliczenia na tydzień, jeśli w jednym tygodniu kierowca będzie pracował maksymalny czas, czyli 56 godzin, to w kolejnym będzie mógł prowadzić samochód pracodawcy jedynie przez 34 godziny.

Jak opisać wydruk przy przekroczeniu czasu pracy kierowcy?

Zdarza się, że dochodzi do sytuacji, gdy czas pracy się zakończył, a wystąpił problem ze znalezieniem miejsca postojowego, co przekroczyło normę czasu pracy. W takim przypadku należy wskazać powód odstąpienia od tego czasu, odręcznie dopisując go do wydruku z tachografu. Kierowca musi zawrzeć informacje:

  • na temat godziny i daty wykroczenia,

  • jego rodzaju,

  • powodu,

  • z dopiskiem ART. 12/561/2006 WE, który jest rozpoznawalny dla wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Legalizacja tachografu – co ile?

Legalizacja tachografu jest procesem, który mogą przeprowadzać jedynie uprawnieni instalatorzy lub warsztat. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1360/2002 r. pierwsza kalibracja musi mieć miejsce najpóźniej 2 tygodnie od momentu rejestracji pojazdu. Kolejne wykonuje się bezwzględnie co dwa lata. Każdorazowo należy ją wykonywać w przypadku:

  • uszkodzenia tachografu,

  • nieprawidłowości w działaniu,

  • przy zmianie numeru rejestracyjnego danego pojazdu,

  • po wykupieniu z leasingu,

  • po zmianie rozmiaru opon.

Jak włożyć kartę do tachografu?

Sposób umieszczania karty w tachografie cyfrowym może się różnić w zależności od modelu. Przeważnie na rynku są spotykane dwa rodzaje:

  • ze slotem, w który należy wsunąć kartę kierowcy PWPW;

  • wyposażone w klapkę, której otworzenie wymaga przytrzymania przycisku, który umożliwi włożenie karty.

Należy pamiętać, że kartę trzeba włożyć bezpośrednio przed rozpoczęciem jazdy i wprowadzić niezbędne informacje odnośnie rozpoczęcia pracy, przerwy, czy na zakończenie.

Jak przestawić godzinę w tachografie cyfrowym?

Przestawienie godziny w tachografie cyfrowym ma miejsce dwa razy do roku, podczas zmiany na czas letni i zimowy. Można to zrobić, wchodząc w ustawienia. Nowsze urządzenia dostosowują godzinę samodzielnie.

Patrycja Kowalewska Patrycja Kowalewska

ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również