ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC

Za dużo oleju w silniku – objawy, jak spuścić, czym grozi

Niemal każdy wie, że w silniku nie może być za mało oleju, ale nie za często mówi się o tym, że jest za dużo oleju w silniku. Zjawisko to może być również szkodliwe dla naszego silnika, dlatego warto dowiedzieć się, kiedy do niego dochodzi i jak się przed nim bronić.

Za dużo oleju w silniku - przyczyny

Nadmiar oleju w silniku może powstać z różnych przyczyn. Poza oczywistą, czyli wlaniem zbyt dużej ilości oleju, poziom na miarce oleju będą podnosiły także inne substancje. Co sprawia, że przybywa oleju w silniku?

Paliwo w oleju – skąd się bierze?

Najczęściej poziom oleju podnosi paliwo, przedostające się do miski olejowej. Może to wynikać z uszkodzenia wtryskiwaczy lub innych elementów układu paliwowego. Wówczas do cylindrów wtryskiwana jest zbyt duża ilość paliwa, która nie może zostać w pełni spalona.

Usterki innych podzespołów silnika (powodujące np. zbyt niskie ciśnienie w komorze spalania) mogą również wpływać na proces spalania w cylindrach. Wówczas nawet wtryskiwana odpowiednia ilość paliwa, nie jest w stanie się spalić i pozostałe paliwo przedostaje się po ściance cylindra do oleju.

Dlaczego w oleju może być płyn chłodniczy?

O ile to, że w oleju jest domieszka paliwa, stwierdzimy na miarce jedynie po zapachu, w przypadku kolejnej substancji będącej przyczyną podnoszenia poziomu oleju, na miarce możemy ją również zauważyć. Mowa tutaj o płynie chłodzącym.

Może się on dostać do oleju najczęściej na skutek uszkodzenia uszczelki pod głowicą, a w najgorszym przypadku przez pęknięcie głowicy lub bloku silnika. Wówczas pomiędzy kanałami olejowymi i tymi z płynem chłodzącym może powstać połączenie. Czynnik chłodzący przedostaje się do oleju i powoduje podnoszenie stanu na miarce. Płyn będzie dość dobrze widoczny na bagnecie, ponieważ nie jest on w stanie połączyć się z olejem, a więc będą się tworzyły dwa poziomy.

Za dużo oleju w silniku - objawy

Jeśli w silniku jest za mało oleju, rozpoznamy to np. słysząc głośną pracę silnika lub odczytując informację na liczniku, gdzie zaświeci się kontrolka ciśnienia oleju.

Gdy oleju jest za dużo, ciężko będzie to zaobserwować bez skontrolowania jego stanu na bagnecie. Silnik nawet przy przekroczonym poziomie oleju powinien pracować poprawnie, jak również ciśnienie oleju w silniku nie powinno spowodować zaświecenia kontrolki ostrzegawczej.

Czym może grozić nadmiar oleju w silniku?

Mówi się, że zbyt duży poziom oleju w silniku może spowodować szybkie zużycie uszczelnień w silniku lub np. zassanie go przez turbosprężarkę do komory spalania. Druga sytuacja dotyczy najczęściej silników diesla i grozi rozbieganiem silnika. Wówczas silnik pracuje na oleju, który jest samoczynnie zasysany. Skrajnie wysokie obroty silnika będą utrzymywały się tak długo, aż nie zabraknie oleju, nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Bardzo często rozbieganie silnika kończy się jego zatarciem, a jedynym ratunkiem w takiej sytuacji jest zdławienie silnika poprzez wrzucenie najwyższego biegu, wciśnięcie najmocniej jak to możliwe hamulców i gwałtowne puszczenie sprzęgła.

Za dużo oleju w silniku - jak spuścić?

W przypadku, gdy do silnika zostało wlane zbyt dużo oleju, ratunkiem może być jego odessanie. Pomoże nam w tym serwis, który posiada specjalną pompkę, którą odciągnięta zostanie nadmiarowa ilość oleju. Możemy również zainwestować niewielkie pieniądze w pompkę do amatorskiego użytku. Za kilkadziesiąt złotych będziemy mogli odessać olej samodzielnie do odpowiedniego poziomu.

Gdy poziom oleju podniósł się przez usterkę w silniku, konieczne będzie jej usunięcie. Dopiero po naprawie trzeba wymienić olej, ponieważ nie może on zawierać np. płynu chłodzącego.

Jak uniknąć zbyt wysokiego poziomu oleju w silniku?

W przypadku, gdy decydujemy się na samodzielną wymianę oleju w silniku, zawsze należy się upewnić, jaka jest pojemność miski olejowej w naszym samochodzie. Informację tę można znaleźć w internetowych katalogach producentów olejów samochodowych. Tam, po wyszukaniu odpowiedniego samochodu, uzyskamy informacje, ile oleju powinniśmy wlać, aby nie przekroczyć jego zalecanego stanu.

Patrycja Kowalewska Patrycja Kowalewska

ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również

  • Marek Pawłowski

Jedną z najważniejszych rzeczy, którą zajmuje się dział logistyki są zagadnienia związane z transportem.  Logistyka, transport i spedycja to pojęcia, które są często mylone i...

  • Mikołaj Fidziński

Czarna skrzynka to nazwa, którą kojarzą niemal wszyscy, jednak typowo łączą ją z transportem lotniczym. Już niedługo ten trend może się jednak zmienić, ponieważ większość samochodów...

  • Patrycja Kowalewska

PBUK, a dokładniej Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych to organizacja, która zrzesza towarzystwa ubezpieczeniowe mające w swojej ofercie polisę komunikacyjną. Jeżeli więc...