ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC

Zawór rozprężny klimatyzacji – rola w układzie klimatyzacji i objawy uszkodzenia

W ostatnim czasie zauważyłeś, że klimatyzacja w pojeździe jest mniej wydajna niż kiedyś? Zaobserwowałeś szron na parowniku? To typowe objawy uszkodzonego zaworu rozprężnego klimatyzacji. Dowiedz się, jaką rolę pełni ten element w układzie klimatyzacji.

Czym jest i jak działa zawór rozprężny klimatyzacji?

Zawór rozprężny klimatyzacji to jeden z elementów układu klimatyzacji. Mimo że większość kierowców chętnie korzysta z klimatyzacji, to nie każdy wie, jak ona działa i jaką rolę w układzie klimatyzacji odgrywa zawór rozprężny. Jaka jest zasada działania zaworu rozprężnego klimatyzacji? Aby to wyjaśnić, trzeba zacząć od tego, że układ klimatyzacji jest układem zamkniętym, a wchodzące w jego skład elementy są połączone przewodami. Jak działa zawór rozprężny klimatyzacji?

Działanie zaworu rozprężnego klimatyzacji sprowadza się do rozprężenia czynnika chłodzącego. Gdy czynnik przechodzi przez zawór, dochodzi do obniżenia jego ciśnienia i jego schłodzenia. Aby zawór rozprężny klimatyzacji pracował prawidłowo, pozostaje jeszcze jego położenie w układzie. Gdzie jest zawór rozprężny klimatyzacji? Znajduje się między osuszaczem a parownikiem. Ciekły czynnik klimatyzacji z osuszacza przechodzi przez zawór rozprężny i następnie zostaje skierowany do parownika.

Budowa zaworu rozprężnego klimatyzacji. Aby zawór rozprężny klimatyzacji spełniał swoją funkcję, musi składać się z szeregu elementów – mogą to być m.in. membrana, komora mieszka, trzpień, dysza, iglica, sprężyna, regulator sprężyny, czujnik temperatury, komora wysokiego ciśnienia, komora niskiego ciśnienia i rurka kapilarna.

 

Jakie są objawy uszkodzonego zaworu rozprężnego klimatyzacji?

Do najczęstszych symptomów nieprawidłowego funkcjonowania klimatyzacji zalicza się brak chłodzenia. Gdy mimo włączenia klimatyzacji w kabinie samochodu nie spada temperatura powietrza, to wyraźny znak, że układ nie działa prawidłowo. Jest to jednak ogólny objaw, który nie zawsze musi świadczyć o uszkodzeniu zaworu rozprężnego klimatyzacji.

Objawy uszkodzonego zaworu rozprężnego to:

  • Oszroniony parownik – ma to związek z tym, że zawór rozprężny klimatyzacji ma za zadanie regulować napełnianie parownika czynnikiem chłodzącym
  • Podwyższone zużycie paliwa połączone z mniej wydajnym niż dotychczas działaniem klimatyzacji

Ryzyko wystąpienia problemów z zaworem rozprężnym klimatyzacji można zminimalizować, przeprowadzając choćby rozszerzoną diagnostykę. To jednak zadanie dla specjalistów – sprawdzenie poprawności działania zaworu rozprężnego wymaga diagnostyki ciśnieniowej.

Jak naprawić zawór rozprężny klimatyzacji?

Jest kilka przyczyn awarii zaworu rozprężnego. Jeżeli do tego elementu przedostają się zanieczyszczenia, jego funkcjonowanie zostanie zaburzone. Problemy z prawidłowym działaniem zaworu rozprężnego mogą rozpocząć się po pojawieniu się nieszczelności, np. na przewodach przyłączeniowych. Ponieważ praca zaworu rozprężnego jest uzależniona od sprawności działania innych elementów, w tym zwłaszcza poprzedzającego go w układzie klimatyzacji osuszacza, to także niesprawny osuszacz może być przyczyną awarii.

Aby specjaliści mogli przystąpić do naprawy zaworu rozprężnego, w pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie, czy to właśnie ten element jest przyczyną problemów z klimatyzacją. Jak sprawdzić zawór rozprężny klimatyzacji? Z reguły diagnostyka obejmuje wykonanie następujących czynności:

  • Sprawdzenia czy przewody przyłączeniowe są szczelne i prawidłowo zamocowane
  • Pomiaru temperatur – pomiaru dokonuje na przewodach zarówno wejścia, jak i wyjścia z zaworu
  • Pomiaru ciśnienia – dokonuje się go przy włączonej klimatyzacji

Dopiero po ustaleniu, że źródłem problemu jest zawór rozprężny klimatyzacji, fachowcy mogą zająć się wymianą tej części.

Monika Słupczyńska Monika Słupczyńska

ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również

  • Marek Pawłowski

Jedną z najważniejszych rzeczy, którą zajmuje się dział logistyki są zagadnienia związane z transportem.  Logistyka, transport i spedycja to pojęcia, które są często mylone i...

  • Mikołaj Fidziński

Czarna skrzynka to nazwa, którą kojarzą niemal wszyscy, jednak typowo łączą ją z transportem lotniczym. Już niedługo ten trend może się jednak zmienić, ponieważ większość samochodów...

  • Patrycja Kowalewska

PBUK, a dokładniej Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych to organizacja, która zrzesza towarzystwa ubezpieczeniowe mające w swojej ofercie polisę komunikacyjną. Jeżeli więc...