poradnik

Zawracanie na skrzyżowaniu - kiedy możesz wykonać ten manewr?

  • Marek Pawłowski
  • Komunikacja

Zawracanie na skrzyżowaniu - kiedy możesz wykonać ten manewr?

Wielu kierowcom manewr zawracania sprawia spory problem, a to dlatego, że nie są oni pewni, czy w danym miejscu mogą go wykonać. Nie chcesz narazić się na mandat lub kolizję? Sprawdź, kiedy zawracanie jest możliwe, a kiedy i gdzie nie wolno zawracać.

 

Kiedy można zawracać - skrzyżowania

Najwięcej kłopotów sprawia kierowcom zawracanie na skrzyżowaniach. Nie bez powodu - pojawić mogą się znaki zarówno pionowe, jak i poziome, a na niektórych skrzyżowaniach również sygnalizacja świetlna. To z kolei oznacza konieczność przypomnienia sobie zasad ruchu drogowego.

Kiedy nie można zawracać na skrzyżowaniu?

Manewr zawracania jest niedozwolony, jeżeli:

  • Zauważysz znak B-23. Kiedy można zawracać na skrzyżowaniu? Zakaz zawracania odwołuje inny znak - B-24. Jeżeli zauważysz taki znak, np. kilometr po znaku B-23, to oznacza, że za nim możesz zawrócić.
  • Miniesz znak B-21 - zakaz skrętu w lewo oraz zawracania (na najbliższym skrzyżowaniu). Jeżeli znak ten znajdzie się przed skrzyżowaniem, to będziesz musiał się do niego dostosować po wjeździe na skrzyżowanie. Znak zakazu skrętu w lewo odnosi się również do zawracania.

Kiedy można zawracać na skrzyżowaniu? Jeżeli zobaczysz niebieskie tabliczki F-10 i F-11, które będą informować, że ze skrajnych pasów ruchu wolno skręcić odpowiednio w prawo lub lewo, to na danym skrzyżowaniu będziesz mógł zawrócić. Pamiętaj jednak, że manewr taki będziesz mógł wykonać wówczas, jeśli znaki tego nie zakazują, a ruch na skrzyżowaniu nie jest kierowany sygnalizatorami kierunkowymi.

Warto wiedzieć, że zawracanie na drodzemogą umożliwiać nie tylko znaki pionowe, ale również poziome.

Zawracanie na skrzyżowaniu z sygnalizacją

Kiedy można zawracać na skrzyżowaniu ze światłami? To zależy od rodzaju sygnalizatora. Na zwykłych światłach możesz zawrócić, jeśli znaki tego nie zakazują. Jeżeli ruch jest kierowany przez sygnalizator kierunkowy, możliwości są dwie:

  • strzałka pozwala na jazdę w lewo - wówczas nie będziesz mógł wykonać manewru zawracania - możesz jechać jedynie w kierunku wskazanym przez sygnalizator,
  • sygnalizator wyświetla dwie strzałki: w lewo i grotem skierowany ku dołowi - to wyraźnyznak zawracania- bez narażania się na karę możesz wykonać manewr zawracania.

Wielu kierowców uważa, że zawracanie na światłachjest sprawą stosunkowo prostą.

Zawracanie na skrzyżowaniu z wysepką

Zawracanie na skrzyżowaniu z wyspą jest możliwe (o ile znaki nie stanowią inaczej). W każdym przypadku - niezależnie od liczby pasów - powinieneś trzymać się lewego (wewnętrznego). Jeżeli na rondo wjechałeś na prawym pasie, to pierwszy manewr, jaki musisz wykonać, to zmiana pasa ruchu.

Zawracanie na skrzyżowaniu równorzędnym

Jeżeli znaki tego nie zakazują, to na skrzyżowaniu równorzędnym możesz zawrócić. W tej sytuacji sprawa jest pozornie prosta - wystarczy kierować się zasadą prawej ręki. Niestety, niekiedy zawracanie na skrzyżowaniu równorzędnym może zakończyć się stłuczką. Kolizja może mieć miejsce, gdy - mając pierwszeństwo - będziesz wykonywał manewr zawracania, ale pierwszeństwa nie ustąpi ci kierowca z twojej lewej strony. Powód jest prosty - może on nie spodziewać się, że chcesz wykonać manewr zawracania.

Mimo że zawracanie na skrzyżowaniu równorzędnym jest dopuszczalne, to powinieneś wykazać się ostrożnością.

 

Kiedy i gdzie nie wolno zawracać?

Zawracanienie zawsze jest możliwe - na niektórych drogach (z uwagi na ich budowę czy dopuszczalną prędkość, z jaką mogą poruszać się kierowcy) ten manewr byłby zbyt ryzykowny. W kodeksie drogowym znajduje się informacja, zgodnie z którą manewr zawracania jest zabroniony:

  • w tunelu,
  • na moście i wiadukcie,
  • na autostradzie,
  • na drodze ekspresowej - wyjątkiem jest skrzyżowanie lub miejsce, w którym znajdują się znaki umożliwiające wykonanie tego manewru,
  • na drodze jednokierunkowej.

Kiedy nie można zawracać? W kodeksie drogowym znaleźć można zakaz zawracania „w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić”. Ponieważ każda sytuacja na drodze jest inna, to za każdym razem powinieneś ocenić, czy zawracanie w danym miejscu będzie bezpieczne i nie spowoduje np. zatamowania ruchu.

Marek Pawłowski Marek Pawłowski

Przeczytaj również

  • Klaudia Malinowska

Dziura w oponie to coś, czego kierowcy nie lubią najbardziej. Jednocześnie nie każde uszkodzenie opony oznacza, że nie można jej dalej eksploatować. Dowiedz się, kiedy możliwa jest naprawa opony, a...

  • Patrycja Kowalewska

Przy zakupie samochodu możesz niesłusznie zwracać uwagę wyłącznie na moc silnika. Tymczasem istotny jest też moment obrotowy silnika. Czym jest moment obrotowy i jak powinieneś interpretować wartości...

  • Monika Słupczyńska

Zastanawiasz się nad sprzedażą swojego samochodu? Podpisanie umowy ze znalezionym kupcem nie wystarczy - formalności jest więcej. Jeżeli nie chcesz mieć problemów po sprzedaży pojazdu,...