ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC

Zwrot auta po zakupie – co warto tym wiedzieć

Gdy dojdzie do nietrafionego zakupu, zastanawiamy się, czy można dokonać zwrotu auta. Odstąpienie od umowy kupna na podstawie wady ukrytej samochodu nie jest proste, ale na szczęście nie niemożliwe. Jeśli kupujący chce oddać samochód i otrzymać zwrot gotówki, musi poznać kilka istotnych faktów na temat zwrotu auta po zakupie.

Czym jest rękojmia i czy przysługuje każdemu?

Zarówno „przeciętni” konsumenci robiący zakupy w sklepach spożywczych, budowlanych czy meblowych, jak i osoby nabywające samochód, mają swoje prawa – włącznie z możliwością zwrotu zakupionego towaru. Każdego z nich chroni bowiem Kodeks Cywilny, a uściślając – prawo do rękojmi. Czym jest rękojmia? Zgodnie z nią sprzedawca auta bierze całkowitą odpowiedzialność za wady pojazdu, a więc, jeśli takie ujawnią się po zakupie, nie może bezwarunkowo odrzucić jego zwrotu.

Rękojmia pozwala na:

  • odstąpienie od umowy, a tym samym zwrot pieniędzy wydanych na zakup auta;
  • obniżenie ceny samochodu, a więc zwrot części środków;
  • naprawienie ukrytej wady na koszt sprzedającego.

Wybór należy do osoby, która kupiła auto. Na decyzję absolutnie nie może wpłynąć sprzedawca. Jej obowiązywanie nie wiąże się z podpisywaniem żadnego dodatkowego formularza. Obowiązuje przy zakupie zarówno używanego, jak i nowego samochodu.

Na co uważać podczas zakupu samochodu?

Kupujący przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży samochodu musi ją dokładnie przeczytać i zwrócić uwagę, czy nie znajduje się w niej adnotacja, która wyklucza skorzystanie z możliwości rękojmi na auto.

Wyłącznie umowa posiadająca taki zapis zobowiązuje sprzedawcę do zgody na anulowanie umowy lub naprawienie na swój koszt wszelkich usterek po wykazaniu przez kupującego ukrytych wad samochodu. Na rękojmię można się powołać w ciągu dwóch lat od zakupu. Po tym czasie nabywca nie może już odstąpić od umowy. Mimo przysługujących dwóch lat, lepiej nie czekać z wyegzekwowaniem swojego prawa. Najlepiej wadę zgłosić nie później niż miesiąc po jej dostrzeżeniu.

Czym jest wada ukryta samochodu od osoby prywatnej?

Wada ukryta samochodu to usterka, której istnienia nabywca nie był świadomy w momencie, gdy kupował pojazd. Przeważnie zostaje ona zatajona, by uzyskać za auto wyższą cenę lub żeby w ogóle je sprzedać. Czy każdą wadę można uznać za ukrytą? Aby tak się stało, należy udowodnić, że auto, które kupiec nabył, nie jest tym, które było nam oferowane – a oferowane auto nie miało tej wady. Potrzebna będzie opinia eksperta, w tym przypadku mechanika samochodowego. Jeśli przed zakupem odbyły się oględziny techniczne lub jazda próbna, a wada nie została wtedy zauważona – rękojmia dalej obowiązuje.

Sprzedawca musi naprawić usterkę w ciągu dwóch tygodni od jej zgłoszenia. Jeśli części trzeba sprowadzić zza granicy, czas wydłuża się do 21 dni. Natomiast jeśli odmawia uznania rękojmi, należy zgłosić sprawę do sądu. Wszelkie koszty z tym związane będzie musiał ponieść sprzedawca. Na wadę ukrytą samochodu nie można się powołać w sytuacji, gdy nabywca wiedział o usterkach. W takiej sytuacji kupujący zazwyczaj otrzymuje i podpisuje dokument, w których są one wymienione.

Wady ukryte dzieli się na dwa rodzaje:

  • fizyczne – czyli usterki techniczne, samochody powypadkowe, zmieniony przebieg;
  • prawne – na przykład auto pochodziło z kradzieży lub nie było możliwe jego zarejestrowanie.

O co chodzi z samochodem powypadkowym? Wadą ukrytą jest wówczas to, że pojazd brał udział w wypadku i był naprawiany, a kupujący nie otrzymał tych informacji przed zakupem.

Czy można odstąpić od umowy kupna samochodu nabytego w salonie?

W przypadku zakupienia wadliwego samochodu w salonie sprzedaży nie obowiązuje rękojmia, a niezgodność z umową. Tę kwestię reguluje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, wedle której można żądać nieodpłatnej naprawy i doprowadzenia samochodu do stanu zgodnego z umową. Jeżeli dealer nie zgadza się na naprawę usterki, choćby ze względu na jej wysoki koszt, można domagać się otrzymania nowego auta. Jeśli doszłoby do sytuacji, w której nie można naprawić usterki, a wymiana samochodu na nowy jest opcją nie dostępną (np. nie ma już takiego modelu na stanie), można wnioskować o obniżenie ceny – jeśli wada nie wpływa znacząco na użytkowanie pojazdu, lub odstąpić od umowy.

Zuzanna Jóźwiak Zuzanna Jóźwiak

ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również