ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC

Kurtyny powietrzne w samochodzie, czyli wyposażenie ratujące życie

Kurtyny powietrzne to szczególny rodzaj poduszek powietrznych, który jest coraz częściej standardowym wyposażeniem samochodów. Nieustanne dążenie do poprawy bezpieczeństwa samochodów doprowadziło do sytuacji, w której podczas wypadku pasażerowie są otoczeni niemal z każdej strony poduszkami powietrznymi. Kurtyny powietrzne chronią pasażerów przede wszystkim podczas bocznych uderzeń. 

Budowa kurtyn powietrznych 

Kurtyny powietrzne, podobnie jak inne poduszki składają się z trzech kluczowych grup podzespołów: 

  • poduszka, 

  • generator, 

  • obudowa, uchwyty. 

Na etapie projektowania poduszki powietrznej każdy z tych podzespołów jest indywidualnie dopasowywany do danego modelu samochodu. Każdy z nich musi być na tyle dopracowany, aby podczas eksploatacji auta poduszka powietrzna nie uległa usterce i cały czas była gotowa do ochrony pasażerów. 

Ponadto, zanim zacznie się produkcja danego modelu poduszki powietrznej po wielu symulacjach komputerowych zachowania się poduszki przychodzi czas na długotrwałe testy laboratoryjne, które trwają aż do zakończenia produkcji. Dzięki temu producent ogranicza niemal do zera ryzyko niepoprawnego działania swoich produktów. 

Kurtyna różni się od innych poduszek powietrznych przede wszystkim rozmiarem, a wynika to z zakładanego obszaru ich pracy. Wiąże się to np. z koniecznością stosowania większych ładunków pirotechnicznych, tak aby uwolniony przez nie gaz był stanie napełnić całą objętość kurtyny. 

Gdzie znajduje się kurtyna powietrzna i jak rozpoznać czy jest w samochodzie? 

W związku z tym, że kurtyna powietrzna ma chronić pasażerów przede wszystkim podczas zderzeń bocznych znajduje się ona z boku samochodu. W standardowych samochodach zaczyna się w górnej części słupka A i biegnie przez całą długość samochodu aż za słupek B, do drugiego rzędu siedzeń. W większych samochodach, gdzie występuje trzeci rząd siedzeń kurtyna kończy się nawet przy słupku C. 

W celu zlokalizowania poduszek powietrznych w naszym samochodzie należy szukać napisu: AIRBAG, to właśnie pod nim powinna znajdować się poduszka powietrzna. 

Jak działa kurtyna powietrzna? 

Kurtyna powietrzna powinna się otwierać przede wszystkim przy uderzeniach bocznych. Jednak nawet gdy mamy do czynienia z innym rodzajem kolizji kurtyna może się aktywować, aby chronić pasażerów przed obrażeniami. 

Gdy dochodzi do zderzenia sterownik z czujnikiem przeciążeń wysyła sygnał do zapalnika na generatorze w kurtynie. Ładunek w generatorze w zależności od jego rodzaju uwalnia gaz, który w mniej niż sekundę napełnia kurtynę. Kiedy wystrzeli poduszka powietrzna, dzięki odpowiedniemu ułożeniu i umieszczeniu tkaniny w obudowie kurtyna rozwija się w zakładany sposób, co pozwala na ochronę pasażerów. 

Kurtyna powietrzna chroni obszar od podsufitki aż po dolną krawędź szyb bocznych. W ten sposób chroni pasażerów przed uderzeniem w słupek, bądź szybę. Jej dodatkowa funkcja ujawnia się podczas dachowania samochodu. To właśnie wtedy ogranicza ona ryzyko obrażeń podczas uderzania boków samochodu o podłoże. Dzięki niej również znacznie spada ryzyko wypadnięcia przez szyby boczne w czasie dachowania. 

Poprawne działanie kurtyny to podstawa 

Proces projektowania, jak i produkcji poduszek powietrznych jest skomplikowany i podlega ściśle określonym zasadom. Warto zaznaczyć, że nawet niewielka ingerencja w złożenie poduszki może diametralnie zmienić jej zachowanie się. Taka poduszka nie tylko może nie ochronić nas przed obrażeniami, ale może je spowodować. Biorąc pod uwagę prędkość napełniania się poduszek, jak i zastosowanie w nich materiałów pirotechnicznych, wybuch poduszki powietrznej będzie na pewno odczuwalny. 

Warto zwrócić na to uwagę przy oględzinach aut. Każda ingerencja w okolicach poduszek powietrznych powinna budzić naszą ostrożność. Istnieje bowiem wiele zakładów regenerujących poduszki powietrzne, które nie mają odpowiednich narzędzi, jak i wiedzy aby w 100% odtworzyć pierwotną konfigurację poduszki powietrznej. Podróżowanie takim samochodem może być bardziej niebezpieczne od braku fabrycznego wyposażenia w poduszki powietrzne.

Marek Pawłowski Marek Pawłowski

ikonka samochodu
Porównaj oferty OC/AC

Ubezpieczenie OC taniej nawet o 40%.

Sprawdź swoją cenę w 5 minut.

Kalkulator OC/AC
500 tys. klientów nie może się mylić. Kup tanie OC w 5 minut.
Kalkulator OC/AC

Przeczytaj również